Nieuws/Financieel

Geen hype, maar echte trend

De trend dat duurzaam voedsel steeds populairder wordt, is voorlopig niet te stuiten. Er zitten voor beleggers wel een paar addertjes onder het gras.

Vorig jaar schreven wij al eens over de opmars van duurzame voeding, vooral in de VS en meer en meer ook in Europa. In het nummer van 10 april 2015 van Beleggers Belangen bekijken we hoe de sector er nu voor staat. Dat de sector groeit is zeker, maar hoe groot de omzet nu echt is, is niet eenvoudig te berekenen. De termen gezond, biologisch, verantwoord en duurzaam worden vaak op één hoop gegooid, ook omdat de consument wil dat de producten aan al die definities voldoen. Binnen de categorie gezonde voeding is nog een onderscheid te maken tussen verbeterde versies van al bestaande producten en voedingssupplementen zoals de zogenaamde superfoods. Specialistische retailers, zoals de biosupermarktketens Marqt (Foto: Jeroen Mirck) en Ecoplaza, schieten in Nederland inmiddels als paddenstoelen uit de grond en voor producenten van gezonde voeding kan de groei niet op. Beleggers kunnen bij beide typen bedrijven voldoende van hun gading vinden. Wat de sector een duwtje in de rug geeft is het profiel van de consument: zeer trouwe klanten met een bovenmodaal inkomen die er niet tegenop zien om hoge prijzen voor hun voedsel te betalen. De marges in de sector zijn dan ook groot. Groeitempo Hoe ver deze groep nog kan groeien is moeilijk in te schatten. Cijfers van het vakblad Natural Food Merchandiser uit 2013 geven een beeld van het groeitempo. De omzet in de detailhandel voor gezonde producten bedroeg dat jaar $89 mrd en daarbuiten $20 mrd. Ten opzichte van het jaar ervoor was de groei 10,5%. Het marktaandeel van gezonde voeding in de totale supermarktomzet was 14%. In Nederland dateren de meest recente cijfers ook uit 2013; ze komen uit de Monitor Duurzaam Voedsel van de Universiteit Wageningen. De omzet groeide met 10,8% naar €2,5 mrd, waar de totale omzet voor de voedingssector slechts 0,4% toenam. Het marktaandeel is wel wat bescheiden, 6,1%, en een opvallende trend in Nederland is dat speciaalzaken terrein verliezen aan supermarkten. Hoge k/w’s De groeicijfers zijn bij beleggers uiteraard niet onopgemerkt gebleven en de waarderingen in de sector zijn hoog opgelopen. Behalve naar de k/w is het in deze sector ook raadzaam om te kijken naar de ‘price-earnings-growth-ratio’. Dit is de k/w ten opzichte van de verwachte groei in winst per aandeel op de lange termijn. Voor een nadere uitleg van de PEG-ratio: Onderweg met PEG (11 juli 2011) Leggen we de k’w’s, PEG’s en andere data op een rijtje, dan rollen er momenteel vier duidelijke koopadviezen uit in de gezonde-voedingssector. Ze zijn te vinden in Beleggers Belangen van 10 april.   Neem nu een proefabonnement en leer de echte trends van de hypes te onderscheiden. 10 Weken Beleggers Belangen voor maar 10 euro.