Nieuws/Financieel
833946817
Financieel

Column: Nee hè, niet weer een zzp-belangenbehartiger

Communicatieprofessionals bepalen hun eigen tarieven wel.

Communicatieprofessionals bepalen hun eigen tarieven wel.

We hebben er weer een vakbond bij in Nederland. Vifort, beroepsvereniging voor zelfstandige communicatieprofessionals, zag anderhalve week geleden het levenslicht. De eerste ambitie? Orde scheppen in de tarievenchaos voor de ongeveer 100.000+ communicatie-zzp’ers in Nederland! Beste lezer, ik heb lang niet zo hard gelachen. Orde scheppen in de tarievenchaos.

Communicatieprofessionals bepalen hun eigen tarieven wel.

Communicatieprofessionals bepalen hun eigen tarieven wel.

Wat is dat toch met die ideologie-terreur in Nederland? Zo langzamerhand lijkt aangepraat slachtofferschap een lucratief verdienmodel te worden in ons overbetuttelend landje. Zelfs als je zelfstandig ondernemer bent, dan móet je gewoon een probleem hebben. Anders tel je niet mee.

Catastrofaal knelpunt

Met de vermeende tarievenchaos in ondernemersland heeft Vifort hoe dan ook een ernstig maatschappelijk catastrofaal knelpunt verzonnen dat haar oprichting naar eigen zeggen legitimeert. Wat er precies wordt bedoeld met die ’tarievenchaos’, kan men gek genoeg niet uitleggen.

Ik zou het ook niet weten. Tarieven van communicatieprofessionals worden gewoon bepaald door vraag en aanbod. En, de benodigde kennis. En wat bluf. En, wellicht ook waar je woont en werkt in het land. Iets met marktwerking dus. Niks ingewikkelds aan.

Meerdere communicatieprofessionals twijfelen ook over deze nieuwe club en stelden in de afgelopen anderhalve week vragen over die ’tarievenchaos’ maar heldere antwoorden konden de Vifort-jongens en -meisjes overduidelijk niet geven. Over communicatie gesproken!

Visagiste

De zelfstandig visagiste is ook welkom, zo communiceert Vifort bovendien op Linkedin. Logisch! Iedereen die communiceert, kan lid worden. Je moet dan wel €125 per jaar aftikken.

Een interessant businessmodel dus, want stel je toch eens voor dat alle 100.000+ communicatie-zzp’ers in de Vifort-valkuil stappen. Maar what about de kapper, de horeca-exploitant en de buschauffeur? Die ’communiceren’ toch ook? En de architect? Deze communiceert immers met zijn design.

Jahaaaaa, zo fijn (commercieel) besnaard is de propositie van deze (s)linkse jongens en meisjes wel, concludeer ik dan maar.

Niveau-indeling

De nieuwe ondernemersvakbond wil bovendien alle communicatieprofessionals in Nederland verplicht indelen naar 4 NLQF-niveaus van de branchestandaard. Noem het een kwaliteitskeurmerk. Een rating die aangeeft hoe onderlegd iemand is.

Oh My God.

Als er één ding is wat een verstandige (en creatieve) communicatieprofessional niet wil, dan is het om ingedeeld te worden in hokjes of kwalificaties. Creativiteit is bovendien een glijdende schaal (omhoog en omlaag). Daarnaast beoordeelt de buitenwereld deze altijd naar eigen inzicht.

Zo zijn er Telegraaflezers die het kunstige en scherpe proza van mijn columns als extreem excellent beoordelen (dank u!) en elke twee weken met plezier naar mijn volgende stukje uitkijken (graag gedaan!). Maar er zijn ook mensen die zich afvragen waarom ik met m’n inhoudsloze ’Gelul in de Ruimte’ al acht jaar een plek heb bij de Wakkere Krant van Nederland (wel, klik lekker door).

Subjectief

Subjectiever over (mijn) communicatie kan het dus niet. En dat is he-le-maal prima. So be it. Die subjectiviteit is namelijk de essentie van het vak communicatie. Maar Vifort houdt stug vol: ze wil dat opdrachtgevers door de officiële kwalificeringen beter dan ooit tevoren weten wie ze precies binnenhalen. Omgekeerd kunnen zzp’ers door de nauw omgeschreven ranglijstpunten beter aantonen – zo beweert Vifort – wat ze waard zijn.

Wat. Een. Flauwekul.

Want, aantonen wat je zélf waard bent is juist de core business van elke zzp’er die werkzaam is in de communicatiebranche. Als dat niet lukt, dan is dat op zich al een kwalificatie. Een slechte dan, wel te verstaan. Maar wel duidelijk.

Bizarre vaagheden

Liesbeth Rector, aspirant bestuurslid en lid van de Raad van Inspiratie (hahaha!) bleef echter volhardend op sociale media. „Elke zelfstandige communicatieprofessional moet gewoon lid worden.”

Euhm. Nee, Liesbeth. Een zelfstandig ondernemer moet niks. Dat ten eerste. Sowieso zal deze zich nooit aansluiten bij een tsunami van bizarre vaagheden. En al helemaal niet als hij ingedeeld wordt in betwistbare, onnodige en wankele kwalificatieniveaus.

Beste Vifort, ik zal jullie dan maar eens wat verlichting brengen: de échte communicatieprofessional deelt zichzélf in. Hij rangschikt zichzelf namelijk vér boven deze nieuwe belangenbehartigingsflauwekul.

Wegwezen dus met jullie stiekeme commerciële clubje. En, neem de communicatieprofessional voortaan serieus.