Drie weken geleden kondigde de minister aan dat de ’zwaarste schouders de meeste lasten moeten dragen’ bij een herstructurering van de luchtvaartmaatschappij. Hij noemde daarbij het hoger management en de piloten. Op dit moment is het ministerie in gesprek met KLM over garanties voor leningen die tussen de €2 en €4 miljard moeten bedragen. De rente op die leningen moet deels worden opgehoest door ingrepen in de personeelskosten. De VNV wil graag meepraten, maar is niet welkom aan tafel in Den Haag, zo meldde de vakbond donderdag aan de leden in een nieuwsbrief in handen van de Telegraaf. „Het is apart dat in een publiek debat wordt bepaald wat er veranderd zou moeten worden aan de KLM-cao’s. We vrezen nu dat de KLM en het ministerie gaan bepalen wat er moet gebeuren aan onze arbeidsvoorwaarden, zonder dat wij daar in betrokken worden. Dan is het straks slikken of stikken”, zegt voorzitter Willem Schmid van de VNV. De schijnwerper staat in de herstructurering van KLM op de vliegers. Een piloot kost KLM gemiddeld per maand zo’n €20.000, dat is ruim boven de norm die Hoekstra noemde. In totaal zijn de piloten goed voor 30% van de totale personeelkosten van KLM. Een kolfje naar de hand van de minister lijkt het, die vroeger werkte als organisatieadviseur bij McKinsey, een adviesbureau dat ook door KLM veel wordt ingeschakeld. Lees verder na de video. De vakbonden voelen zich ongemakkelijk, maar KLM is in wezen overgeleverd aan de genade van Hoekstra. De staat wil KLM redden. De minister zei vorige week in een kamerdebat wederom dat hij wil ingrijpen in de salarissen die vier keer boven modaal liggen. Volgens de VNV gaat Hoekstra hier over de schreef. „Iedereen speelt zijn rol. In plaats van dat de minister bepaalt wat er aan de voorkant moet gebeuren, willen wij ons aan de wet houden. In Nederland vindt het overleg over arbeidsvoorwaarden plaats tussen werkgever en werknemer”, zegt de VNV-voorman. De piloten zouden ook zelf een stap naar voren kunnen doen en zelf 20% van hun salaris kunnen inleveren. Daar wordt over gesproken, aldus de VNV. „In overleg met de directie en op basis van een herstructureringsplan zullen we stappen zetten. Een loonoffer is dan één van de opties”, zegt Schmid. KLM zegt niet te willen reageren zolang de onderhandelingen gaande zijn. Het ministerie van Financiën zegt in een reactie dat de VNV voorbarig reageert. Afgelopen maandag heeft het ministerie aan de vakbond laten weten dat het verzoek in behandeling is genomen, aldus een woordvoerder. „De conclusie dat een gesprek is afgewezen is daarom voorbarig, aangezien er nog geen afweging is gemaakt.’’