Financieel/Ondernemen
848006
Ondernemen

FAMILIEZAKEN Cobra Art Company krijgt eigen gezicht

Commercieel en creatief

Mike en Jeannette van Rijswijk hebben de klantenkring flink uitgebreid.

Mike en Jeannette van Rijswijk hebben de klantenkring flink uitgebreid.

Veenendaal - Sinds de tweede generatie Van Rijswijk aan het roer staat bij Cobra Art Company, handelt het kunstbedrijf in meer dan ingelijste zeefdrukken, prenten en spiegels. Mike en Jeannette geven de onderneming een eigen gezicht.

Mike en Jeannette van Rijswijk hebben de klantenkring flink uitgebreid.

Mike en Jeannette van Rijswijk hebben de klantenkring flink uitgebreid.

Cobra Art Company werd in 1983 opgericht door Frans en Brigitte van Rijswijk. Zoon Mike voegde zich vijf jaar later bij het bedrijf om te helpen met de verkoop in de lijstenmakerij en op kunstbeurzen. In 1997 nam hij het stokje officieel over en zijn vrouw Jeannette werd businesspartner.

„Voor mijn tijd leverden we vooral kunst aan woonwinkels. Wij hebben de klantenkring uitgebreid met architecten, designers en hotelketens. We hebben jarenlang alle Van Der Valk-filialen voorzien van kunst.”

Het echtpaar ging vrij snel de grens over en nam deel aan beurzen in onder meer Engeland, Frankrijk, Spanje en het Midden-Oosten. Inmiddels is Cobra Art Company zichtbaar in 28 landen over de hele wereld. Naast de traditionele collectie van originele geschilderde doeken is er een collectie kunstfoto’s op plexiglas toegevoegd. De Van Rijswijks reizen de hele wereld over op zoek naar kunstenaars om werk van in te kopen, maar ook fotografen en kunstenaars om de éigen ideeën van de ondernemers tot kunst te verheffen.

Onderscheid is volgens de ondernemer heel belangrijk. Het paar verkoopt onder meer vintage, urban, moderne, en surrealistische kunst, zodat klanten kunnen kiezen. „Vanuit het hoofdkantoor in Veenendaal doen we dat - net mijn ouders deden - aan bedrijven.” Maar omdat kunst voor iedereen is, opende Cobra Art voor de consument een gallery annex ‘brandstore’ in Amsterdam.

De Van Rijswijks hebben beiden geen kunstopleiding gedaan. „We hebben gevoel voor kunst en kennen de mode- en interieurtrends. De combinatie tussen commercieel en creatief bezig zijn vinden we het leukst.”