Financieel/Ondernemen

GRENSVERLEGGER Wooden Amsterdam gaat wereld over

Houten gadgets tot in Dubai

Met de overname van de Trobla, een akoestische luidspreker voor smartphones, zette Wieger Josemans zijn bedrijf in het buitenland op de kaart.

Met de overname van de Trobla, een akoestische luidspreker voor smartphones, zette Wieger Josemans zijn bedrijf in het buitenland op de kaart.

RICHARD MOUW

Amsterdam - Een duurzame gadget was voor Wieger Josemans de aanleiding om te starten met webshop Wooden Amsterdam. Kort na de oprichting nam het Nederlandse bedrijf een innovatieve houten geluidsversterker uit Slovenië over en daarmee zette het zichzelf in één keer in het buitenland op de kaart.

Met de overname van de Trobla, een akoestische luidspreker voor smartphones, zette Wieger Josemans zijn bedrijf in het buitenland op de kaart.

Met de overname van de Trobla, een akoestische luidspreker voor smartphones, zette Wieger Josemans zijn bedrijf in het buitenland op de kaart.

RICHARD MOUW

,,Wooden Amsterdam is in 2016 ontstaan nadat mijn vader iets had gelezen over de Kickstarter-campagne van de Trobla: een akoestische luidspreker voor smartphones”, blikt Josemans terug. Vooral de duurzaamheid van het product – je hebt immers geen elektriciteit nodig - sprak ze aan.

Vader en zoon gingen naar Slovenië om te zien waar de gadget werd gemaakt en namen de distributie voor Europa voor hun rekening. In het voorjaar van 2017 namen ze het product over van de eigenaar. Inmiddels wordt de Trobla in zestig landen verkocht.

Josemans: „Met deze aanschaf hebben we onszelf eigenlijk meteen over de grens op de kaart gezet. De gadget was al in heel veel landen bekend, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Azië en een groot deel van Europa. De verkoop groeit behoorlijk. We krijgen orders uit de hele wereld en zijn momenteel in gesprek met een partij in Dubai.”

Bij dit buitenlandavontuur komt het van pas dat Josemans internationale sales- en marketingervaring heeft. Hij begrijpt de cultuur in de verschillende landen. „Communicatie met Centraal Europa verloopt veel formeler dan die met bijvoorbeeld Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Australië.”

De heren zijn momenteel op zoek naar distributeurs in de rest van Europa en daarbuiten. „Maar waar we ook zakendoen, onze businesspartners vinden duurzaamheid allemaal belangrijk.” Net als Josemans zelf. „We willen ervoor zorgen dat het milieu meeprofiteert van de stijgende vraag naar de houten designproducten.”

Het bedrijf doneert 1% van de omzet plus een extra bedrag per zending aan Trees for All, een stichting die voor elke €5 een boom plant in Bolivia. Dat maakt alle zendingen van de webshop CO2-neutraal. „De uitstoot die wij veroorzaken met onze organisatie wordt gecompenseerd doordat die door de geplante bomen weer wordt opgenomen. Daarbij haalt de lokale bevolking inkomsten uit het planten van bomen. Eigenlijk zou ieder bedrijf dat moeten doen.”

Wooden Amsterdam verkoopt nu ruim driehonderd producten. Denk aan interieurproducten, kantoorartikelen, houten horloges en andere gadgets. Ook verkopen ze hun eigen Amsterdam-lijn (die grappig genoeg in Utrecht wordt gemaakt). Verkoop verloopt via de webshop, maar een deel van de omzet komt nog uit partnerschappen met fysieke winkels.

Naast steun van zijn vader, krijgt Josemans ook hulp van zijn moeder en zus. Het bedrijf heeft één developer in dienst en krijgt daarnaast ondersteuning van zzp’ers in design, social media en e-mailmarketing.

Wooden Amsterdam werkt met leveranciers met een maatschappelijke visie, bijvoorbeeld met Tolhuijs dat hun collecties in gevangenissen en sociale werkplaatsen laat maken. „Als ons bedrijf straks wat groter is, kunnen wij dat zelf ook gaan doen.”