Financieel/Geld

B-producten voor de prijs van c-merk

DIJKSTRA BV

Amsterdam - De Nederlandse supermarkten zijn bezig hun goedkoopste producten kwalitatief te verhogen om de prijsdruk van de buitenlandse prijsvechters te weerstaan.

DIJKSTRA BV

Dat zegt Onno Oldeman, managing partner van strategisch adviesbureau Simon-Kucher & Partners. Uit onderzoek van het bureau blijkt dat het topmanagement in de retailsector de afgelopen twee jaar een verhoogde prijsdruk ervaart. Maar liefst 42% van hen geeft de schuld aan de prijsvechters. Een kleine 40% denkt dat dit komt omdat de prijsverschillen zichtbaarder zijn voor de consument.

Een mooi voorbeeld van de ervaren prijsdruk was vorige week de actie van Jumbo. De Veghelse keten verlaagde toen 150 dagelijkse producten van de in totaal 32.000 artikelen in prijs. Supermarkt Plus volgde de prijsdaling.

Jumbo zegt met de nieuwe prijsstelling ’het leven van de klanten beter, goedkoper en gemakkelijker te maken’. Maar dat was niet precies wat er gebeurde. Jumbo haalde de c-merken uit de schappen en verlaagde prijzen van de betere huismerken tot het niveau van de vroegere c-merken. „Daarmee verhoogden zij de kwaliteit aan de onderkant”, zegt Oldeman.

Volgens hem was dat ook nodig om tegenstand te kunnen bieden tegen de Aldi en Lidl, want ten opzichte van de Lidl (een bedrijf met een de tienvoudige inkoopkracht van Ahold), liet de kwaliteit van de c-merken te wensen over.

Jumbo moet echter wel oppassen, waarschuwt Oldeman. Door de prijsactie lopen prijsverschillen tussen A-merken en huismerken op tot 70%. Oldeman vindt dat te veel: „Er moet wel een balans zijn. Een verschil tussen de 10 en 30% is normaal. Wordt het verschil groter, dan bestaat de kans dat klanten denken dat de goedkope producten kwalitatief niet goed genoeg zijn.”

Jumbo wil niet zeggen of de prijsactie specifiek tegen Lidl was gericht: „Dat is concurrentiegevoelig. Daar doen we geen mededelingen over.”

Maar vakblad Distrifood wist uit bronnen bij Jumbo te ontlokken dat uit klantenonderzoek was gebleken dat driekwart van de Jumbo-klanten Lidl en een kwart Albert Heijn goedkoper vindt dan Jumbo. „Dat moet veranderen”, zeiden deze bronnen.

Van een prijzenoorlog in Nederland is geen sprake, zegt Oldeman. „Dat is pas het geval als Albert Heijn, toch de prijszetter in ons land, ook zijn prijzen verlaagt. Veel supermarkten kijken met hun prijszetting naar de prijsafstand met Albert Heijn. Wanneer Albert Heijn reageert met prijsverlagingen dan zullen andere supermarkten moeten volgen om geen marktaandeel te verliezen.”

Maar dat is nu nog niet het geval. Bronnen rond de grootste grutter van Nederland, zeggen dat de top van Albert Heijn niets voelt voor een prijzenoorlog. „Albert Heijn heeft wekelijks aanbiedingen en richt zich vooral op de verbetering van het assortiment, zoals het verkopen van gezonder voedsel. Bovendien voert Albert Heijn met Zaanse Hoeve en AH Basic dezelfde lage prijzen als Jumbo”, zegt een ingewijde.