Nieuws/Financieel

Nederlandse reclamemakers doen wereldwijde Ikea-campagne

AMSTERDAM - Het Amsterdamse kantoor van reclamebureau Anomaly gaat een wereldwijde campagne voor Ikea uitvoeren. De meubelgigant en het reclambebureau hebben een contract voor drie jaar getekend.

Doel van de reclamecampgne is om Ikea in alle uithoeken van de wereld neer te zetten als uitermate duurzaam bedrijf. ,,Ikea zet heel zwaar in op duurzaamheid”, zegt Enging Celikbas, ceo van Anomaly. ,,En wij zijn erg blij en trots dat wij hen mogen helpen om dat verhaal te communiceren.”

Met het binnenhalen van deze megaklus heeft Anomaly grote buitenlandse reclamebureaus afgetroefd. De twee willen echter niet zeggen welke partijen hebben meegedongen naar de opdracht.

Fulltime

Ikea geeft wel aan dat gekozen is voor het Amsterdamse kantoor, omdat de Nederlanders de samenwerking in hun campagne nauwe samenwerking zoeken met de lokale Ikea’s. ,,We hebben een creatieve partner gevonden die een geïntegreerde visie brengt in ons wereldwijde en lokale communicatienetwerk”, zegt Claudia Willvonseder, marketing- en communicatiemanager van de Ikea Groep.

Celikbas wil niet melden hoeveel geld er gemoeid is met de opdracht. ,,Maar de schaal waarop Ikea opereert en de schaal van deze campagne zegt genoeg. Komende drie jaar zullen zeven tot acht mensen van ons full time bezig zijn met Ikea en op sommige momenten van de campagne zijn dat er zelfs enkele tientallen.”

Diesel

De campagne van Ikea is de grootste uit de geschiedenis van Anomaly Amsterdam en een belangrijke opsteker voor het bureau. Eind van de zomer zegde modemerk Diesel na nog geen jaar de samenwerking op met het reclamebureau. Ook voor Diesel was Anamoly verantwoordelijk voor een wereldwijde reclamecampagne, waaronder de anti-Trump reclame ’Make Love, not walls’.