Nieuws/Financieel
857011591
Financieel

Renault introduceert bestelwagens op waterstof

De Renault Master Z.E. Hydrogen komt medio volgend jaar op de markt.

De Renault Master Z.E. Hydrogen komt medio volgend jaar op de markt.

Amsterdam - Leuk dat elektrisch rijden, maar de actieradius is beperkt en de oplaadtijd lang. Dat is vooral onhandig in de transportsector, zeker omdat steeds meer steden emissievrij transport willen. Renault speelt daarop in met twee modellen bestelauto’s met een waterstof-brandstofcel.

De Renault Master Z.E. Hydrogen komt medio volgend jaar op de markt.

De Renault Master Z.E. Hydrogen komt medio volgend jaar op de markt.

Al eind dit jaar brengt Renault de waterstof-elektrisch aangedreven Kangoo Z.E. Hydrogen op de markt. Deze nieuwe emissievrije bestelwagen heeft met een actieradius van 370 kilometer een tweemaal zo groot bereik als de reguliere elektrische Kangoo Z.E. Het laadvermogen bedraagt bijna vier kubieke meter. De auto is 110 kilo zwaarder door de waterstofinstallatie.

De nieuwe Kangoo en Master op waterstof.

De nieuwe Kangoo en Master op waterstof.

Een waterstof-elektrisch aangedreven auto werkt doordat de brandstofcel waterstof omzet in elektriciteit met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Met de opgewekte elektriciteit wordt de elektromotor gevoed. Het enige restproduct van het proces is water.

Medio 2020 brengt Renault ook de Master Z.E Hydrogen op de markt, met een actieradius van 350 kilometer Deze is voorzien van twee waterstoftanks, die onder de auto zijn gemonteerd en daardoor geen laadruimte kosten. De gewichtstoename blijft beperkt tot 200 kilogram, aldus Renault.

Waterstoftankstations

Renault is al jaren bezig met het testen van de waterstoftechnologie. Steeds meer landen moeidgen de komst van de schone waterstofauto’s aan. Zo wil Frankrijk volgens Renault de komende tien jaar duizend waterstoftankstations bouwen. In Nederland zijn daar nog maar zeer weinig van aanwezig.

Het tanken van waterstof is te vergelijken met het tanken van LPG.

Het tanken van waterstof is te vergelijken met het tanken van LPG.

Een waterstofauto is emissievrij, net als elektrisch aangedreven voertuigen. Het tanken gaat snel (5-10 minuten) en het aandrijvingssysteem is net als bij elektrische auto’s bijna onderhoudsvrij. Een belangrijk milieuvoordeel is dat geen zware accu’s nodig zijn. Renault heeft nog geen prijzen naar buiten gebracht voor de nieuwe auto’s.