Nieuws/Financieel

Vooruitblik: 'Blik op marges bij Ahold'

Ahold heeft zijn omzet in het vierde kwartaal stevig zien groeien, maar de vraag is tegen welke marges dit gebeurde. Dat moet donderdag blijken uit de volledige kwartaal- en jaarcijfers die het supermarktbedrijf dan voorbeurs publiceert.

Ahold meldde half januari al dat de omzet in het laatste kwartaal van 2014 met 8 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder, tot 8,1 miljard euro. Het supermarktconcern trok meer klanten en profiteerde van gunstige wisselkoerseffecten. In Nederland stegen de verkopen met 4,5 procent. Winkels die langer dan een jaar open zijn brachten ruim 2 procent meer op, de rest van de groei was te danken aan de uitbreiding van het winkelbestand. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland nam in 2014 toe van 34 naar 34,1 procent.

De acties die nodig waren om klanten te trekken hebben de winstmarge afgelopen kwartaal licht onder druk gezet, liet Ahold vorige maand al weten. Volgens analist Alan Vandenberghe van KBC Securities heeft dat geresulteerd in een winstmarge van 3,8 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder. De onderliggende operationele winst zakte volgens hem van 320 miljoen naar 304 miljoen euro.

Door persbureau Bloomberg geraadpleegde analisten voorzien gemiddeld een operationele winst van 309 miljoen euro. Voor heel 2014 rekenen zij op een stabiele operationele winst ten opzichte van het voorgaande jaar (1,2 miljard euro).