Nieuws/Financieel

Alleen beleggen om de hoek?

Kopen wat je kent; dat doen veel beleggers. Uit onderzoek van het IMF blijkt dat nog steeds het geval te zijn.

De gemiddelde Britse belegger belegt de helft van zijn aandelenportefeuille op de Engelse aandelenmarkt, een markt die nog geen 10 procent van de mondiale aandelenmarkt vertegenwoordigt. Bij Franse beleggers is 58 procent van de obligaties in portefeuille Frans. Ook dat is een forse overweging, gezien de omvang van de Franse obligatiemarkt in de wereld. Fondshuis Vanguard legde onlangs deze ‘home bias’ onder de loep. Waarom geven beleggers op deze wijze invulling aan hun portefeuilles en wat zijn de risico’s hiervan?

 

Door in lokale effecten te beleggen denken beleggers dat ze in de lokale economie beleggen. Dat je de naam van een bedrijf kent, betekent echter nog niet dat je als belegger ook de daadwerkelijke risicoexposure kent. Bedrijven kunnen immers net zo goed een groot deel van hun omzet uit andere landen halen. Bijvoorbeeld halen Zwitserse en Nederlandse bedrijven veel van hun omzet uit het buitenland en exporteren Duitse autofabrikanten bijna alles naar andere markten. Naarmate de wereldeconomie verder integreert, worden lokale indices op die manier steeds minder representatief voor de lokale economie.

 

Dit betekent echter niet dat alle lokale indices gelijksoortig zijn. Integendeel, je ziet dat in verschillende landen juist verschillende sectoren oververtegenwoordigd zijn. Zo kent de Britse index UK FTSE 100 een hoge concentratie van consumentengoederen en energieaandelen en bijna geen it-exposure. Dus als je puur lokaal belegt, gok je er dus op – waarschijnlijk onbewust – dat sommige sectoren het beter zullen doen dan andere.

 

Hoewel het verleidelijk lijkt om te kopen wat je kent, zouden beleggers de voordelen van diversificatie niet uit het oog moeten verliezen. Lokale indices zijn nu eenmaal wat smaller en minder evenwichtig dan brede wereldwijde indices. Als we daarbij bedenken dat we gewoon niet weten welke sectoren of landen het volgend jaar beter zullen doen, dan is diversificatie het enige wapen dat we daartegen hebben. Zonder een kristalen bol is het beter om goed te spreiden.