Nieuws/Financieel
861084
Financieel

Verzekeraars: veel geschreeuw, weinig wol

Wat recente berichten over verzekeraars uit de media, google is immers geduldig....

„Zorgverzekeraars gebruiken premiegeld van hun verzekerden om nieuwe klanten te werven: overstappers worden beloond met een fikse korting of een fraai cadeau. En daar is het geld niet voor bedoeld”, zegt Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie, vandaag in De Telegraaf.

„Sommige Nederlandse verzekeraars kunnen de stresstest Solvency Capital Requirement (SCR). niet doorstaan”, aldus de Nederlandsche Bank. De SCR is het solvabiliteitsvereiste dat onderdeel is van het nieuwe toezichtraamwerk voor verzekeraars.

Vertrouwenscrisis

„Na het onderzoek naar het vertrouwen in verzekeraars dat De Zaak van Vertrouwen in samenwerking met Multiscope in het voorjaar heeft uitgevoerd is er nu ook onderzoek gedaan naar het vertrouwen in zorgverzekeraars. De uitkomst is verrassend: zorgverzekeraars kampen met een nog grotere vertrouwenscrisis dan verzekeraars.”

„Zembla stelt weigerbeleid zorgverzekeraars aan de kaak.”

„Meer dan de helft van de antwoorden die klantenservices van zorgverzekeraars geven aan klanten zijn fout of onvolledig. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Het is het tweede jaar op rij dat de zorgverzekeraars slecht scoren.”

Woekerpolis

De Nederlandse Bank: ,,Er moet nog veel gebeuren in het woekerpolisdossier.”

„De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft hard uitgehaald naar verzekeraars vanwege het slechte afhandelen van de woekerpolisdossiers. De AFM vindt de behaalde resultaten wat betreft de oplossingen zeer teleurstellend.”

Dan volgt nu een ánder citaat: „Verzekeraars zijn de belangrijkste partij waarbij je terecht kunt voor zekerheid tegen financiële risico’s. We vormen een onmisbare schakel in de economie. We verzorgen in belangrijke mate de verzekerde oude dag van miljoenen mensen. Verzekeraars bieden zekerheid, we maken het mogelijk dat mensen dingen kunnen doen die ze graag willen doen, en we zijn daarmee een essentiële partner in het maatschappelijk verkeer. En dat willen we blijven. Van deze functies en verantwoordelijkheden zijn verzekeraars zich terdege bewust. We doen er alles aan om aan de verwachtingen van de klanten, van de overheid en andere stakeholders tegemoet te komen, ook in de toekomst.”

Verwachting

Voor de lezers die menen dat hun bril hen in de steek laat herhaal ik: „We doen er alles aan om aan de verwachting van de klant tegemoet te komen en we willen een essentiële partner in de maatschappij blijven.”

Deze woorden staan in de pas gepresenteerde beleidsagenda van de belangenvereniging (Het Verbond) van verzekeraars.

Beduvelen

Als ik de bovenstaande berichten lees en ik kijk naar de dossiers die bij Verzekeringsklachten.nl voorbijkomen en vooral naar de manier waarop verzekeraars hun klanten ronduit beduvelen met drogargumenten om maar geen schade te hoeven uitkeren, dan vraag ik me wel eens af of er nog iemand rondloopt die dergelijke kletskoek van het Verbond serieus neemt. Veel geschreeuw, weinig wol.....