Nieuws/Financieel
861121
Financieel

Social media verplichte kost voor werkzoekenden

"Pap, je moet met je tijd meegaan", krijg ik van mijn kinderen te horen als ik een ouderwetse CD opzet. In een tijd waarin mp3-bestanden alweer ingehaald zijn door online streaming, zoals Spotify, draai ik nog wel eens een 'compact disc'. Ook om werk te vinden kun je niet achterblijven. Zo zijn social media tegenwoordig verplichte kost voor werkzoekenden.

Net zoals de manier waarop we naar muziek luisteren in de afgelopen decennia compleet is veranderd, gaat het zoeken werk naar werk ook niet meer zoals vroeger. Nog niet zo heel lang geleden ging dat zo: op zaterdag de dikke bijlagen met personeelsadvertenties doornemen om vervolgens een brief te schrijven met een inleiding in de trant van “Naar aanleiding van uw advertentie in de Telegraaf van 13 januari jongstleden”. Deze brief, met handtekening eronder en een uitgetikt cv, ging in een envelop, postzegel erop en dan in de brievenbus. Daarna begon wachten tot er een reactie kwam, per brief of de (vaste) telefoon.

 

Anno 2014 vind je je nieuwe baan online. Door voor jou interessante werkgevers te volgen op Twitter, of via je sociale en professionele netwerk op Facebook of LinkedIn, of misschien wel via WhapsApp, Instagram of Snapchat. Klinkt u dit allemaal als geheimtaal in de oren? Dan wordt het tijd om de gratis online training ‘vind een baan met social media’ te volgen, die UWV vorige week heeft gelanceerd.

 

Via social media op zoek

Feit is dat je als werkzoekende niet meer om social media heen kunt. Steeds meer werkgevers gaan uitsluitend nog via deze kanalen op zoek gaan naar kandidaten. Dat geldt niet alleen voor hoger opgeleide functies in de ICT, om een voor de hand liggend voorbeeld te noemen, maar ook voor vacatures waarbij je dit misschien niet direct zou verwachten. Treffend voorbeeld vond ik een restaurant in Leiden dat op zoek was naar nieuw personeel. Zij plaatsten een bericht op hun Facebook-pagina, waarmee zij veel klanten, personeel, familie en andere relaties wisten te bereiken. Met een prikkelende tekst en een beloning in het vooruitzicht. Diner voor twee met een fles prosecco. En met succes, het restaurant is weer op sterkte.

 

“Het is simpel, doe je niet mee, dan sta je hopeloos langs de kant’’, zegt online recruiter Floor Nobels bij de lancering van de training. Vroeger gaat steeds sneller voorbij, denk ik als ik nog een cd in de lade leg. Lekker, die oude funk. Om bij te blijven over de nieuwste muziek gebruik ik wel de allernieuwste middelen.