Nieuws/Financieel
861140
Financieel

Rijklaarkosten auto

Volgens de catalogus koopt u een nieuwe Opel Corsa voor 13.000 euro, maar op de rekening staat 13.840 euro. U betaalt namelijk 840 euro extra aan ’rijklaar(maak)kosten’.

Dit deugt niet. Je kunt immers niet kiezen voor een niet-rijklare auto. Deze auto kost dus geen 13.000 euro, maar 13.840 euro.

Rijklaarkosten dienen voor het transport van fabriek naar dealer, kentekenplaten, vaak reinigen en poetsen, soms een beetje brandstof, een afleverbeurt en nog wat accessoires. Nuttige zaken, maar die horen gewoon bij het afleveren van elke auto.

Apart in rekening brengen zet je op het verkeerde been en maakt prijsvergelijken moeilijker. Een rijwielhandelaar brengt toch ook geen ’fietsklaarkosten’? Noch vraagt de bakker ’eetklaarkosten’?

Reden

Tot enkele jaren geleden was er wel een goede reden om de rijklaarkosten apart te vermelden. Daardoor daalde namelijk de catalogusprijs en daarmee ook de grondslag voor de aanschafbelasting op auto’s (BPM). Maar sinds begin 2013 is die BPM volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot en hebben de rijklaarkosten daar geen enkele invloed meer op.

Volgens brancheorganisatie RAI is apart vermelden nog wel gunstig voor zakelijke rijders omdat dit een lagere fiscale bijtelling oplevert. Maar voor de consument telt dat niet. Het zou volgens de RAI ook gunstig zijn voor de particulier omdat de verzekeringspremie dan over een lager bedrag wordt verrekend. Maar meetellen van deze kosten heeft lang niet altijd effect op die premie.

Eén lichtpuntje: rijklaarkosten zijn onderhandelbaar. Probeer ze dus te schrappen in uw deal! Intussen blijven wij strijden voor all-inprijzen, ook bij auto’s.