Nieuws/Financieel
861141
Financieel

Pas op voor nepwebshops

"Voor 400 euro bestelde ik een HTC One M8-smartphone bij BCC-dagdeals.com”, vertelt Erik van der Veer. „Maar ik kwam er al snel achter dat ik was opgelicht. Terwijl ik van te voren dingen had gecheckt zodat ik dacht: dat zit wel snor.”

Nepshops op internet vormen een snelgroeiend probleem. Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting signaleerde er de eerste helft van dit jaar al ongeveer honderd. Gemiddelde schade: 250 euro per opgelichte klant.

Ongrijpbaar

De online nepwinkels zien er vaak opvallend goed uit. Ze gebruiken meestal namen die lijken op bekende en betrouwbare webshops, zoals BCC. Ze komen en gaan vaak snel, om ongrijpbaar te blijven.

Nepshops tooien zich ook veelvuldig met een keurmerk. Maar schijn bedriegt: soms betreft het een niet-bestaand keurmerk, soms een kopie van een echt keurmerk. Bovendien zijn sommige keurmerken een wassen neus omdat de eisen weinig voorstellen en ze evenmin worden gecontroleerd.

Positieve uitzonderingen vormen Thuiswinkel Waarborg en de Stichting Webshop Keurmerk. Deze worden scherp gecontroleerd en kennen bovendien goede algemene voorwaarden en een onafhankelijke geschillencommissie.

Banken moeten meer doen

Eén partij moet meer doen tegen nepshops: de banken en hun betalingssysteem iDeal. Zij werken nu te makkelijk mee aan niet-retourneerbare betalingen naar oplichters.

Banken moeten een proeftijd invoeren voor nieuwe contractanten zodat gedupeerde consumenten daarin het bedrag kunnen terugboeken. Bij overboeking naar een zakelijke rekening moeten zij altijd duidelijk de naam van de ontvanger vermelden.

Tips

Twee tips: betaal pas na ontvangst van het product. Of reken af met een creditcard of Paypal, want daarmee kun je een betaling achteraf laten terugstorten.