Nieuws/Financieel
861143
Financieel

Trucs van verzekeraars

Onlangs moesten verzekeraars – net als eerder de banken - een ‘stress-test’ ondergaan: blijven zij overeind in slechte tijden? Minimaal twee van zes grote verzekeraars hebben de test niet doorstaan, maar u en ik mogen niet weten welke verzekeraars dat zijn. Dat vinden niet alleen de verzekeraars zelf, maar ook De Nederlandse Bank en het Ministerie van Financiën.

Misschien nog wel meer dan in andere sectoren gaat het in de financiële wereld in de eerste plaats om één ding: vertrouwen. Daarover las ik een onthutsend verhaal in onze jongste Geldgids. Dit verhaalt van twaalf trucs, een “dirty dozen”, die verzekeraars hebben uitgehaald bij de verkoop van beleggingsverzekeringen, inmiddels beter bekend als ‘woekerpolissen’.

Gemeen

Het gaat om gemene foefjes als: zwijgen of liegen over de kosten; torenhoge kosten en provisie in rekening brengen voor de tussenpersoon; een extreem hoge premie vragen voor de overlijdensrisicoverzekering; verzwijgen dat die ORV-premie omhooggaat als de beleggingen tegenvallen; verzwijgen dat een tekort wordt verrekend met de poliswaarde; en onrealistisch hoge resultaten voorspiegelen in offertes. En dit is nog maar het halve dozijn!

Nu vraag ik u: wat zou een verzekeraar moeten doen om het geschonden vertrouwen te herwinnen?

Schadeloos stellen

Ik zou zeggen: in de eerste plaats de gedupeerden schadeloos stellen. Kom nu eindelijk eens met een faire oplossing voor alle woekerpolishouders.

In de tweede plaats: laat zien dat je geleerd hebt van je fouten, en bied voortaan alleen nog glasheldere en eerlijke producten aan, zonder verborgen gemene trucjes.

Zou het daarbij helpen dat klanten niet mogen weten welke verzekeraars gezakt zijn voor hun examen? Ik denk het niet.