Nieuws/Financieel
861145
Financieel

Onredelijke sportscholen

Een klant van sportschool Fit for Free moet in april 2014 onverwacht voor haar werk een halfjaar naar het buitenland. Maar haar abonnement bij Fit For Free in Utrecht loopt nog door tot oktober. De sportschool weigert het abonnement te stoppen, op te schuiven of het over te dragen aan iemand anders.

Maria, een klant van Fitland, overleed in april. Ze had haar abonnementsgeld een jaar vooruit betaald. De sportschool reageerde in eerste instantie afwijzend toen haar echtgenoot het restant terugvroeg. Híj moest maar komen sporten…

Klachten

De Consumentenbond ontvangt regelmatig klachten over sportscholen die onredelijke voorwaarden hanteren, dan wel redelijke voorwaarden niet naleven. Die laatste zijn in 2012 opgesteld met de brancheorganisatie F!tvak, waarbij vijf van de acht door ons onderzochte sportschoolketens zijn aangesloten. In geval van een geschil met een van hen kunt u ook terecht bij een onafhankelijke geschillencommissie.

Uit ons onderzoek bijkt echter dat de aangesloten sportscholen de afgesproken voorwaarden niet altijd allemaal gebruiken. Andere sportscholen, waaronder Basic-Fit, Fit For Free en HealthCity, zijn niet bij F!tvak aangesloten en hanteren doorgaans slechtere voorwaarden. Vooral als u iets in een contract wilt wijzigen of opzeggen, loopt u daar tegenaan. Bijvoorbeeld als u vergeet uw ledenpas in te leveren: u wordt dan achtervolgd door maandelijkse incasso’s.

Sportief

Het conflict bij Fitland is na bemiddeling van de Consumentenbond toch opgelost; de weduwnaar kreeg uiteindelijk 213 euro terug. Want sporten is gezond en leuk, zolang de sportscholen in hun omgang met de klant ook sportief blijven.