Het postbedrijf maakte maandag bekend dat de groei van het aantal pakketjes afvlakt. Het afgelopen kwartaal bedroeg de groei 11%, waar eerder rekening was gehouden circa 15%. Het aandeel daalde 4,5% op de beurs. Een aantal mondiale economische seinen staat op rood, maar volgens topvrouw Herna Verhagen van PostNL is er sprake van een tijdelijke dip. „We gaan er voor volgend jaar vanuit dat dat de groei weer 14% bedraagt.” De pakketmarkt moet in de toekomst zorgen van een stabiele inkomstenstroom bij PostNL. Probleem is dat het aantal pakketjes procentueel wel hard groeit, maar dat het aantal van circa 350 miljoen het aantal brieven met bijna 1,9 miljard stuks nog lang niet evenaart. Bovendien is PostNL na de overname van Sandd monopolist op de brievenmarkt, en moet ze bij de pakketten nog vijf andere concurrenten naast zich dulden. Daardoor groeit de omzet minder hard dan het aantal pakketjes. PostNL maakte tegelijkertijd bekend dat de prijs van het versturen van een pakket volgend jaar met 4,3% wordt verhoogd naar €7,25. Webwinkels hebben hun eigen contracten met de post- en pakjesbezorger en betalen minder. Volgens Verhagen was het tijd voor een verhoging van de pakketprijs, omdat er vijf jaar niets aan het tarief was gedaan. Dat dit nu samenvalt met de toestemming voor de overname van Sandd is puur toeval, aldus de PostNL-topvrouw. Gratis Transporteconoom Albert Jan Swart (ABN Amro) verwacht dat de bezorging en retournering van op internet bestelde pakketjes veelal gratis zal blijven. „Als klant kun je heel gemakkelijk de prijzen vergelijken op internet. Webwinkels zijn meestal weinig onderscheidend en proberen klanten met gratis bezorging over te halen om bij hen te bestellen”, legt hij uit. PostNL probeert de kosten van de bezorging ook in de hand te houden. Het postconcern komt voortaan nog maar een keer langs met een pakketje. Is iemand niet thuis, dan kan de bestelling opgehaald worden bij een afhaalpunt. „Dat is verstandig van PostNL, want het nog een keer bij iemand langsrijden met een pakketje zorgt veelal voor dubbele kosten”, zegt Swart. PostNL is marktleider in de pakketbezorging in Nederland met een marktaandeel van 60%. Concurrent DHL zegt in een reactie dat ze PostNL niet zal volgen met een prijsverhoging. „Wij blijven de goedkoopste.”