Nieuws/Financieel
861288
Financieel

Online shopping blijft hard groeien

De recente problemen van winkelketens V&D en Blokker zijn natuurlijk heel vervelend voor alle betrokkenen en zeker voor de werknemers. Maar ook een teken des tijds.

Want de stormachtige groei van online shopping heeft natuurlijk veel te maken met de afnemende verkoop bij fysieke winkelketens. Bijzondere winkels en heel goedkope ketens lopen wel goed. Maar het middensegment heeft met enorme concurrentie van online shopping te maken.                                              

Online shopping is nu eenmaal een trend die onontkoombaar is en alleen maar sterker zal worden. Ik merk zelf ook dat ik de laatste jaren in toenemende mate cadeaus en artikelen voor het gezin en mezelf online bestel. Daarin ben ik uiteraard niet de enige. En die ontwikkeling beperkt zich ook niet tot Nederland en Europa. Er zijn vorig jaar weer talrijke records gebroken als het om online shopping gaat. Ook in de VS en China. En de voorspellingen zijn dat de groei van online shopping alleen maar zal toenemen.

Grootste beursgang aller tijden

Als we alleen al naar China kijken, het land waar de laatste jaren alles in een nog hogere versnelling gaat dan in Europa en de VS. Toen internetwinkel Alibaba vorig jaar september naar de beurs ging, was het gelijk de grootste beursgang aller tijden. Om een voorbeeld te geven van de omvang van dat bedrijf: alleen al Alibaba boekte vorig jaar op één (feest)dag een recordomzet van omgerekend zo’n € 3,9 miljard.

Explosieve groei in China

Online shopping groeit hoe dan ook krachtig in China. Volgens het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Forrester zal China snel de Verenigde Staten van de troon stoten als grootste online retailmarkt. De Chinezen gaven in 2014 zo’n $245 miljard online uit. De Amerikaanse online markt boekte vorig jaar een omzet van $296 miljard. In 2018 moet dit volgens Forrester zijn gegroeid naar $414 miljard. Maar de groei in China zal volgens kenners nog explosiever zijn.

Record voor Europa

De online verkopen in West-Europa laten ook jaar op jaar records zien. Ze zullen volgens het internationale onderzoeksbureau Econsultancy (op basis van een studie van RetailMeNot en the Centre for Retail Research) tussen eind vorig jaar tot eind 2016 met 40,4% groeien, tot een bedrag van rond de € 249,3 miljard. Om er even een land uit te lichten, Groot-Brittannië, het land waar de inwoners het meest online shoppen. In dit land zullen de online verkopen dit jaar met 16,2% zullen groeien, naar omgerekend € 70,2 miljard (en in 2016 is dat al € 81 miljard). Een enorm bedrag, maar desondanks is dat nog steeds slechts 15,2% van alle retailverkopen in het land. Wat de enorme potentie van online shopping nog eens duidelijk maakt.

Beleggingskansen

Er zijn verschillende mogelijkheden om te profiteren van de groei van online shopping. Bijvoorbeeld een directe belegging in een online retailer. Zoals het al genoemde Alibaba. Het aandeel steeg sinds de beursgang 18 september 2014 tot nu circa 26,5%. Of wat te denken van de Chinese online discount retailer Vipshop Holdings (een plus van + 118% in 2014) en de Amerikaanse online hotel- en vliegticketboeker Expedia (+ 25% in 2014).

Mobile shopping

Ik had het er al over dat er enorme groei wordt voorspeld de komende jaren voor online shopping. Waarbij specialisten juist 2014 als het jaar van de totale doorbraak zien. Een doorbraak die ook zeker gevoed wordt door het steeds stijgende aandeel van online shoppping via mobiele apparaten als smartphones en tablets. Het befaamde onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2017 in de VS de helft van alle online shopping via mobiele apparaten zal plaatsvinden, nu is dat circa 27%.

Breed spreiden

De stijgende omzetten en beurskoersen van de eerder genoemde aandelen geven goed de potentie van de trend online shopping weer. Natuurlijk zal niet elk aandeel dat in deze markt actief is zondermeer stijgen. Daarom is het zaak, vind ik, om breed gespreid in deze trend te beleggen.

 

Robert Schuckink Kool is directeur van Trend Invest.

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door de heer Schuckink Kool. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Trend Invest belegt met selecties van aandelen en andere financiële instrumenten gebaseerd op een idee of een trend. Bijvoorbeeld zonne-energie,biotech, online shopping en cybersecurity. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.