Nieuws/Financieel
866770
Financieel

Viacom ziet reclameopbrengsten teruglopen

Het Amerikaanse mediaconcern Viacom heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar minder winst in de boeken gezet dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de resultaten die het moederbedrijf van MTV, Nickelodeon en Paramount Pictures donderdag presenteerde. Het concern zag vooral de inkomsten uit advertentieverkoop teruglopen.

Viacom hield aan het einde van het kwartaal dat eindigde op 31 december een winst van 500 miljoen dollar (442 miljoen euro) over onder de streep. Een jaar eerder was dat nog 547 miljoen dollar. De omzet van het concern steeg met 5 procent tot ruim 3,3 miljard dollar.

Qua inkomsten is Viacom voor het merendeel afhankelijk van zijn televisieactiviteiten. Doordat kijkers meer wegbleven van de zenders daalde daarmee ook de opbrengsten uit advertenties. Zo verloren MTV en Comedy Central in het huidige tv-seizoen circa 10 procent van hun kijkers.

Naast de terugloop in advertentieverkoop hinderde de relatief sterke dollar de inkomsten van het concern. Circa 15 procent van de inkomsten genereert Viacom in Europa.