867407
Financieel

’Je kunt zoveel besparen’

Als de afloopdatum van een telefoon- of energieabonnement nadert, moet je als gebruiker eigenlijk avondenlang aanbieders afstruinen voor de beste overstapdeal. Maar velen hebben daar helemaal geen zin in of tijd voor. Contractservice Roos speelt hier handig op in met een zogenaamde contractwekker.

Oprichter Michiel Alkemade zit al jaren in de vergelijkingssites en richtte eerder al Overstappen.nl en Telefonievergelijker.nl op. „Maar je krijgt dan zoveel resultaten, dat je vaak nog steeds door de bomen het bos niet ziet. En je kunt zoveel besparen als je de juiste keuze maakt! Ik had de kennis en het netwerk, maar in deze branche wordt nauwelijks vernieuwd. En het kon gewoon beter. Ook qua naam, want zo’n url klinkt erg onpersoonlijk.” Na lang nadenken kwam Roos uit de selectie rollen: „Een pittige vrouw waar je op kunt bouwen.”

Alkemade begon in het voorjaar van 2014 met het uitwerken van de plannen en sinds september is het menens. Inmiddels heeft hij een driekoppig team om zich heen verzameld: Emile Bosch is cto en de heren worden in hun kantoor in de Amsterdamse grachtengordel ondersteund door twee allround medewerksters Rosa Bernhard en Lien Lamon. Naast het uitzoeken van deals houden zij ook een blog bij met nieuwtjes en vragen van klanten.

Roos is net nieuw en nog vrij basic. Als je nu een wekker zet, ontvang je alleen nog een alert als je contract verloopt. Volgende week komen er mobiele aanbieders bij, in het nieuwe jaar volgen energie, internet en televisie en hopelijk binnenkort ook verzekeraars. „Maar dat is ingewikkeld, want je zit gebonden aan allerlei regels van de AFM en vergunningen”, zegt Alkemade. „Straks vul je je voorkeuren in en wij berekenen aan de hand daarvan de drie beste deals.” Roos werkt samen met alle maatschappijen en krijgt voor iedere overstapper een vergoeding van de gekozen aanbieder. Voor iedere maatschappij is dat hetzelfde bedrag.

„Momenteel zijn we op zoek naar investeerders zodat we partnerships kunnen aangaan met bekende merken en voor onze eigen marketing. Het gaat ietwat traag, maar gestaag. Misschien gaan we ooit ook wel de grens over. Er is wel wat concurrentie, maar dat houdt je scherp. Straks zijn alle vergelijkers hopelijk overbodig!”