Financieel/Geld

Booteigenaar overweegt vertrek Marina

Schrik om forseverhoging liggeld

Booteigenaren overwegen vertrek uit de Rotterdamse Marina, nu de nieuwe eigenaar de huur voor de ligplaatsen flink heeft verhoogd.

Booteigenaren overwegen vertrek uit de Rotterdamse Marina, nu de nieuwe eigenaar de huur voor de ligplaatsen flink heeft verhoogd.

foto joep van der pal

Rotterdam - In de Rotterdam Marina is bij booteigenaren grote onrust ontstaan nu de nieuwe eigenaar van de stadshaven in de Entrepothaven in de Maasstad het liggeld fors heeft verhoogd.

Booteigenaren overwegen vertrek uit de Rotterdamse Marina, nu de nieuwe eigenaar de huur voor de ligplaatsen flink heeft verhoogd.

Booteigenaren overwegen vertrek uit de Rotterdamse Marina, nu de nieuwe eigenaar de huur voor de ligplaatsen flink heeft verhoogd.

foto joep van der pal

„Het beleid is simpelweg om de gewone man uit de plezierhavens te verjagen en alleen nog de stinkend rijken toe te laten in het centrum van Rotterdam”, zegt een van de bezorgde huurders van een ligplaats in de Rotterdam Marina. „Met de verkoop van City Marina Rotterdam aan een commerciële eigenaar zijn de ligkosten gemiddeld met veertig procent verhoogd.”

Inmiddels zou er volgens de booteigenaren een leegloop zijn uit de haven aan de Zuidkant van de stad. „In de komende anderhalve week verlaten zeker veertig boten de haven, een leegloop van ruim dertig procent”, aldus een booteigenaar.

Volgens eigenaar Fred Redeker van de Jachthavengroep waar de Rotterdamse haven onder valt, is dat ’een indianenverhaal’. „Het is absolute onzin dat veertig boten gaan vertrekken. Wij gaan juist uitbreiden.” Anderen bevestigen wel het verhaal dat er sprake is van een grote leegloop.

„Het seizoen begint op 1 april. Dan krijgen eigenaren ook een jaarrekening voor de ligplek. Voorheen hoefden ze hier in de haven per meter te betalen. Dus een schip van vijftien meter betaalde liggeld voor vijftien meter. Nu wordt er door de haveneigenaar gekeken naar de box waar ze in liggen. Als die box achttien meter is, moeten die meters worden betaald. Booteigenaren zagen hun liggeld ineens enorm verhoogd worden. Moesten ze eerst 3500 euro per jaar betalen, nu is dat plotseling 5000”, vertelt een andere huurder, die overweegt te vertrekken.

„De ligprijzen in Delfshaven of in Vlaardingen liggen een stuk lager. Met name veel ouderen zijn geschrokken en zijn gedwongen om weg te gaan. Van dat extra geld dat ze moeten betalen kunnen ze in de winter vier weken in Benidorm zitten.”

Weer anderen stellen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend. „Het is de beste haven in Rotterdam, heel professioneel. Het is een echt pareltje”, zegt Willem Post, die met zijn jachthotel, een hommage aan Christina Onassis, en het schip van Maria Callas, een van de grootste huurders is in de haven.

Volgens eigenaar Redeker zijn de ligplaatsprijzen gelijk getrokken met de prijzen van zijn andere vier jachthavens. „Voorheen hoefde een klein bootje op een grote ligplaats alleen maar de meters van de boot te betalen. Dat is nu veranderd. Wij gaan de komende tijd uitbreiden en er staat een enorme verbouwing op stapel. Zo komen er meer badkamers en toiletten en worden andere voorzieningen uitgebreid. Daarnaast kunnen onze huurders voor dezelfde prijs ook in onze andere jachthavens in Amsterdam of Stellendam liggen. Het komt nu al regelmatig voor dat de boten in Rotterdam in de zomer naar Stellendam gaan”, zegt Redeker.

De komende tijd gaat de Spoorweghaven op de schop. Daar komen gefaseerd 160 extra ligplaatsen. „Daar komen kleinere boxen te liggen dan in de huidige Entrepothaven. Handig voor mensen met sloepen, aangezien het in Rotterdam erg populair wordt om een sloep te hebben.”