Nieuws/Financieel

Nieuwkomers bestrijden banken in valutabemiddeling

NBWM en Ebury knagen sinds begin dit jaar aan de monopoliepositie van de Nederlandse grootbanken in valutabemiddeling. En met succes, gelet op de snelle groei van het aantal klanten in het mkb. „Onze lage kosten en goede dienstverlening slaan aan.”

ING, ABN Amro en Rabobank zijn er heel erg op gebrand de grote Nederlandse bedrijven bij hun valutatransacties goed te bedienen. Voor de middelgrote en kleine bedrijven hebben ze minder oog. Tot dit jaar kwamen ze hiermee weg, maar nu voelen ze de hete adem in de nek van twee nieuwkomers. Ebury en NBWM (Nederlandsche Betaal & Wissel maatschappij) hebben inmiddels 450 van de 33.000 in valuta’s handelende bedrijven als klant binnengehaald en zien hun klantenbestand maandelijks met tientallen groeien.

Landenmanager Rob Adrichem stelt dat de kracht van de 25 werknemers tellende Nederlandse vestiging van het Britse Ebury vooral in service, flexibiliteit en snelheid ligt. „Een account is gemakkelijk en snel te openen, waarna transacties kunnen plaatsvinden met Ebury als tegenpartij. Banken doen daar veel langer over. Maar onze mkb-klanten zijn ook goedkoper uit dan bij de bank, waar de marges vaak erg hoog liggen. Wij doen zaken met een tiental internationale banken zoals Barclays, Citibank en Santander en kiezen voor een specifieke transactie steeds de scherpste aanbieding. Bovendien Ebury biedt 140 verschillende valuta’s aan, banken kunnen daar meestal niet in mee.”

Directeur Pieter Jan Datema benadrukt dat NBWM met zijn 11 werknemers in tegenstelling tot Ebury een Nederlandse financiële instelling is die onder toezicht staat van de Nederlandsche Bank. „We werken dus niet met tegenpartijen. Zodoende kunnen we transacties nog sneller en goedkoper aanbieden en klanten real-time inzicht geven.”

Beide partijen kiezen in tegenstelling tot de banken voor een proactieve benadering. „We bellen bijvoorbeeld klanten op na een sterke beweging van de dollarkoers. Vervolgens sparren we of het verstandig is om een transactie in dollars te doen”, zo zeggen Datema en Adrichem in koor.

Niet alleen de relatief lage kosten, goede service en transparantie zorgen ervoor dat Ebury en NBWM sterk groeien. „Wat zeker ook helpt is dat veel klanten negatief over banken denken”, zo benadrukt Adrichem. Datema bevestigt dit. „Bedrijven hebben allang niet meer het gevoel dat banken het beste met je voorhebben.”