Nieuws/Financieel

Goedkoop kunstje van beleggingsexperts

Beleggers op fora vinden het 'Geert Schaaij-effect' maar een goedkope truc, maar vergeten dat zij het kunstje zelf in stand houden. Gebeurt binnenkort hetzelfde met het 'Martine Hafkamp-effect'?

Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer timmert de laatste jaren hard aan de weg. Steeds vaker is zij te zien met columns op internet, in kranten, op de radio en op tv in programma`s en op zenders als RTLZ, DFT Beursflits en Business Class. Ze heeft meerdere keren de Gouden Stier gewonnen van belegger.nl en was ook dit jaar weer genomineerd. Hafkamp behoort tot de bekendste beursexperts van dit moment. En bekendheid brengt macht met zich mee. Zondag (7 december) was ze wederom te zien bij het televisie programma Business Class op RTLZ. Adviezen van een ander vaste gast in dat programma, Geert Schaaij, hebben veel invloed op de koersen van de betreffende aandelen. Kunnen we na het ‘Geert Schaaij-effect’ inmiddels al spreken van het ‘Martine Hafkamp-effect’? Business-Class Het is zondagochtend 7 december, half elf. De wekelijkse uitzending van Business Class gaat van start. Vandaag in de uitzending VRB Belastingadviseurs, Prof. Dr. Jaap van Duijn, Haye van der Heyden, Prescan, Dirk Zeelenberg, Jos Beeres Wijnkoperij, Roel Praagman en Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer. Verrassend genoeg mag Hafkamp als eerste plaatsnemen in de lederen stoel van Harry Mens. Dat is opvallend te noemen, omdat Geert Schaaij van Beursgenoten altijd als laatste aan bod komt bij een uitzending van het programma. Voordat Hafkamp aan het woord komt wordt er een filmpje over Heineken gepresenteerd. Hafkamp ziet Heineken als een mooi bedrijf. Het sterke aan Heineken vindt zij dat het bedrijf de marges wil vasthouden en verhogen wanneer de markt dat toelaat. Harry Mens vraagt haar daarna wie baat hebben bij een lagere olieprijs, waarop Hafkamp antwoordt dat landen die veel olie nodig hebben profiteren, zoals China. Als kooptips geeft Hafkamp de buitenlandse aandelen China Life en Alibaba. Alibaba ziet zij ondanks de hoge aandelenkoers als een goede concurrent van Amazon en Ebay met een hoopvolle toekomst. Als afsluiting raadt zij nog Adecco aan. Nederlandse aandelen werden nauwelijks besproken. Jammer voor de trouwe volgers, want juist die aandelen zijn voor veruit de meeste kijkers het belangrijkst. Martine versus Geert Dat Martine Hafkamp nog niet zo invloedrijk is als Geert Schaaij, komt door de aandelen waar zij zich in Business Class op richten. Hafkamp praat vaak over de grotere aandelen, terwijl Schaaij liever de smallcaps analyseert. En juist deze kleinere aandelen zijn gemakkelijker te beïnvloeden: met weinig omzet kunnen ze een stevige plus noteren. Schaaij heeft dat de laatste jaren goed voor elkaar gekregen. Er zijn tal van voorbeelden te geven. Onlangs stegen de aandelen AMG, Kendrion en Imtech na een uitzending van Business Class waarbij Schaaij te gast was. Niet voor niets spreken beleggers over het ‘Geert Schaaij-effect’. Vroeg of laat zal Hafkamp het ook weleens over de wat kleinere aandelen gaan hebben. De vraag is of deze aandelen dan ook enorm stijgen na de uitzending en er gesproken kan worden over het ‘Martine Hafkamp-effect’. Beleggers over hen Op beleggingsfora heeft Hafkamp nog niet de status die Schaaij heeft. Er wordt (nog) nauwelijks  gesproken over de optredens van Hafkamp bij Business Class. En dat is bij Schaaij wel anders. Want wanneer hij een uitzending bijwoont staat het forum direct roodgloeiend met juichkreten van beleggers die de desbetreffende aandelen bezitten. Zij weten immers dat de kans dat die aandelen de volgende dag flink stijgen erg groot is. Anderzijds vinden forumleden het wel een erg goedkope techniek die wordt gebruikt. Eerst zelf de aandelen kopen en vervolgens in de uitzending van Business Class je eigen aandelen naar boven praten. Het Geert Schaaij effect is echter wel door beleggers zelf in het leven geroepen en de hype maken zij ook zelf. Als beleggers niet na Business-Class de door Schaaij aangeprezen aandelen kopen, is er geen Geert Schaaij-effect. Lijstjes voor 2015 Het jaar zit er bijna op en analisten maken hun kooplijstjes gereed voor het jaar 2015. Binnenkort komen beide beleggingsexperts weer in de uitzending van Business Class waarin zij hun favorieten voor volgend jaar bekendmaken. En juist dit soort lijstjes zijn zeer gewild bij beleggers. De vraag is welke Nederlandse aandelen zij gaan aanprijzen en of deze aandelen hiervan kunnen profiteren. Dat wordt een goed meetmoment om te kijken of Hafkamp al kan tippen aan de populariteit van Schaaij. Wellicht dat zij dan ook eens bij Harry Mens in die luxe bordeauxrode fauteuil mag zitten bij de openhaard. Geert heeft daar namelijk patent op.     Link: de uitzending van zondag 7 december via RTL Gemist