877606
Financieel

Onjuiste cijfers bleken doodskus Schiphol-baas

SCHIPHOL - Het gegoochel met herriecijfers kost Schiphol-baas Jos Nijhuis de kop. Dat zegt delegatieleider Kees van Ojik van de omwonenden in de Omgevingsraad Schiphol, het gezaghebbende inspraakorgaan dat de regering adviseert.

Staatssecretaris Dijksma gaf de Schiphol-topman eerder deze week de doodskus met de aankondiging dat een onderzoek van de milieueffectrapporage deels over moet, zo melden ingewijden aan deze krant. Officieel wordt het nieuwe kabinetsbeleid aangegrepen om de omstreden Schiphol-topman eerder te vervangen. Nijhuis zou eind volgend jaar vertrekken, maar dat wordt nu al over een paar maanden.

Gesjoemeld

,,Er zijn voortdurend verkeerde aannames geweest bij de berekeningen van geluidshinder. Nijhuis wilde perse doorgroeien en heeft creatief boekhouden tot zijn handelsmerk verheven. Nu valt hij dan eindelijk door de mand. Dit gesjoemel is de druppel die de emmer doet overlopen”, meent Van Ojik.

Een woordvoerder van Schiphol spreekt tegen dat hier een verband ligt. „Er is niet gesjoemeld en dit is een heel ander onderwerp dan het vertrek van Nijhuis.”

Nauwelijks steun

Volgens Van Ojik is het goed dat de Schiphol-topman vroegtijdig vertrekt. ,,We moeten met een schone lei doorgaan. Eerst is een nieuwe milieueffectrapportage nodig met aangepaste uitgangspunten en de juiste cijfers. Daarna moeten we de mogelijke groei van vluchten tot 2030 vaststellen.”

Nijhuis had afgelopen jaren nauwelijks meer steun. De relatie met de klanten en omgeving was tot een dieptepunt gedaald door de versnelde groei die Schiphol tegen de kabinetsafspraken eind 2012 inzette. Dit betekent dat de luchthaven, drie jaar eerder dan verwacht is volgelopen met vooral prijsvechters.

Verrassing

Tegelijkertijd is de aanleg van de overloopluchthaven in Lelystad uitgedraaid op een juridisch, organisatorisch en maatschappelijk wespennest. Het was de bedoeling om vakantievluchten uit te plaatsen van Schiphol naar Lelystad, maar dat is veel te laat ingezet en het is nog steeds niet duidelijk of dit wel kan. Deze week moest staatssecretaris Dijksma na onderzoek van actiegroepen toegeven dat er onvolkomenheden in de milieueffectrapportage zijn geslopen.

Dit alles leek van de Schiphol-topman af te glijden, omdat zijn termijn toch nog maar een jaar doorliep. De aankondiging dat hij al over een paar maanden vertrekt, kwam daarom gisteren als een verrassing.

Bezoedelen

,,We eisen dat de milieueffectrapportage van Lelystad wordt overgedaan en dat de opening van Lelystad Airport in april 2019 wordt uitgesteld, totdat het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingericht. We worden nu belazerd met al die foute berekeningen”, vindt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel.

Ook verzuimde Schiphol om tijdig te investeren in meer infrastructuur op de luchthaven zelf. Dat leidde in april en mei tot urenlange wachtrijen de veiligheidscontroles. Beelden daarvan gingen de hele wereld over en bezoedelde de reputatie van Schiphol als efficiënte luchthaven.

Onderzoek

Deels kwam dit door het door Nijhuis opgezette ‘up or out’-systeem. Hierdoor vloeide er veel kennis uit de organisatie, wat tot gevolg had dat het wiel elke keer opnieuw werd uitgevonden. De mobiliteit van de Schipholstaf bedroeg 2 jaar geleden 20%.

Ook worstelde Nijhuis, zelf accountant. met de kostenbeheersing op grote bouwprojecten. Dit leidde een paar jaar geleden tot een extern onderzoek door accountantskantoor KPMG en procedures om de aannemers beter onder de duim te houden.

Nieuwe kansen

De nieuwe topman of –vrouw moet er voor zorgen dat de luchthaven verder kan groeien. Namen die rondzoemen zijn huidig voorzitter van Transport en Logistiek Nederland Arthur van Dijk en huidig minister Melanie Schultz van Haegen. Een naam die uit de sector zelf komt is verrrassend genoeg staatssecretaris Dijksma, zij heeft zich in korte tijd geliefd gemaakt.

„Een nieuw gezicht biedt nieuwe kansen”, zegt voorzitter Frank Allard van de luchtvaartkoepel Barin in een reactie op het vertrek. ,,We hopen op een krachtig leider als opvolger, met verstand van de luchtvaart. Die de politiek mee kan krijgen in visie voor de toekomst.”