De 54-jarige Nederlander die al 26 jaar bij KPN werkt, staat bekend als een aimabel, prettig mens met humor, maar ook een krachtige bestuurder die op een breed draagvlak kan rekenen binnen het bedrijf, vertellen bronnen binnen en rond KPN. President-commissaris Duco Sickinghe presenteerde zijn nieuwe ceo vanochtend dan ook als een ’KPN-veteraan die de organisatie van binnen en van buiten kent’, en degene die altijd als ’de beste interne kandidaat’ meedeed in het ’koppeloton’ tijdens de voorgaande selectieprocedures, waarbij werd gekozen voor de buitenstaanders Maximo Ibarra en Dominique Leroy. Farwerck werkt al zijn hele carrière bij KPN, waar hij na zijn studie rechten in 1993 in dienst trad. Na diverse functies werd hij onder Ad Scheepbouwer in 2000 secretaris van de raad van bestuur en de raad van commissarissen. Later klom hij via directiefuncties op de zakelijke en consumentenmarkt naar een eigen plek in de raad van bestuur. Daar was hij aanvankelijk verantwoordelijk voor de activiteiten in Nederland en verwierf hij de titel van chief operating officer. Voor de periode tussen het vertrek van Ibarra en het aantreden van de nieuwe ceo die gevonden leek te zijn in Dominique Leroy, was Farwerck aangewezen als interim-ceo. Dat Farwerck eerst twee keer gepasseerd werd, levert volgens Sickinghe geen belemmering op voor zijn functioneren. „Integendeel. Hij heeft zich altijd super supportive opgesteld bij eerdere benoemingen en wij zullen nu super supportive zijn ten opzichte van hem.” Zelf zei Farwerck over Ibarra en Leroy: „Het waren heel goede kandidaten.” Tempo Frank van der Post, die tot vorig jaar als chief marketing officer hoog bij KPN werkzaam was, noemt Farwerck ’een teambuilder’ die in staat is mensen voor zich te winnen. „Hij heeft een reputatie in het bedrijf van iemand die altijd levert.” Als het om de strategie gaat, zijn er onder Farwerck weinig wijzigingen te verwachten. Hij was zelf betrokken bij de formulering van de huidige strategie die vorig jaar door Ibarra werd gelanceerd. „Die gaan wij de komende tweeënhalf jaar uitvoeren en proberen te versnellen”, zei Farwerck dinsdag over zijn plannen, die neerkomen op het verlagen van kosten en het aansluiten van een miljoen extra huizen op glasvezel. Versnellen is iets waartoe een oud-collega, die anoniem wenst te blijven, hem wel in staat acht. „Ik wil niet zeggen dat hij ongeduldig is, maar hij houdt van tempo.” Als een groot visionair staat Farwerck niet bekend. „Daarin verschilt hij wat van Leroy. Zij zou ook een visie voor de lange termijn meebrengen. Farwerck is niet iemand die zich heel erg bezig houdt met dingen als innovatie”, zegt een ingewijde, die daar echter niet zwaar aan tilt. „De strategie voor de komende jaren, die ligt er nu.” Stoelendans Behalve de aanstelling van Farwerck kondigde KPN meteen ook het vertrek van cfo Jan Kees de Jager aan per 1 maart van volgend jaar. Hij zal vervangen worden door de 47-jarige Chris Figee, de huidige cfo van de beursgenoteerde verzekeraar ASR. De Jager zou niet in de race zijn geweest voor de positie van ceo en kiest na 5,5 jaar bij een grote onderneming en na zijn politieke loopbaan nu voor een internationale carrière als ondernemer. Opvallend was de mededeling dat de raad van bestuur met maar liefst drie zetels wordt uitgebreid. Door het doorschuiven van Farwerck betekent dit dat er vier nieuwe leden toetreden: het hoofd consumentenmarkt Jean-Pascal Van Overbeke, het hoofd zakelijke markt Marieke Snoep, de chief technology and digital officer Babak Fouladi en Hilde Garssen, de hoogste personeelsbaas.