Nieuws/Financieel

'Ook tussenpersonen verantwoordelijk voor woekerpolissen'

Tussenpersonenen die woekerpolissen hebben verkocht moeten hun gedupeerde klanten actief benaderen om de schade te herstellen. Dat stelt de PvdA voor.

Tot dusverre moesten alleen verzekeraars gedupeerde bezitters van een woekerpolis hun klanten 'activeren', zorgen dat zij actie ondernemen om de geleden schade te laten repareren.

Recent concludeerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat verzekeraars de afgesproken aantallen gedupeerden bij lange na niet halen. Naar schatting hebben verzekeringsmaatschappijen zeven miljoen zogeheten woekerpolissen verkocht: beleggingsverzekeringen waarvan de kosten zo hoog waren dat de voorgespiegelde rendementen in veel gevallen nooit gehaald werden.

Tussenpersonen in actie

Maar als het aan de PvdA ligt moeten ook adviseurs, die de woekerpolissen aan de consumenten verkochten, in actie komen. 'De leden van de PvdA-fractie vinden dat adviseurs een gelijke, zo niet grotere, verantwoordelijkheid hebben in deze problematiek,' zo schrijft de fractie in een brief aan minister Dijsselbloem (Financiën).

Dat de groep tussenpersonen die woekerpolissen verkocht minder overzichtelijk is dan de verzekeraars die de polissen verkochten, mag volgens de sociaaldemocraten geen belemmering zijn. 'Ziet de minister mogelijkheden om, al dan niet in samenwerking met brancheorganisaties, de adviseurs te dwingen meer verantwoordelijkheid te nemen in het activeren van klanten?'