Nieuws/Financieel
906843
Financieel

Papieren oplages kranten verder gedaald

Dagbladen hebben hun betaalde papieren oplages in het tweede kwartaal verder zien dalen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksinstituut HOI (Instituut voor Media Auditing).

De grootste daling deed zich voor bij nrc.next. De oplage zakte vergeleken met het tweede kwartaal 2013 met een derde naar 40.487 exemplaren. Ook NRC Handelsblad leverde in van 176.244 kranten vorig jaar naar 158.620 in 2014.

De Telegraaf heeft nog steeds de grootste papieren oplage met 452.390 kranten. In dezelfde periode een jaar eerder waren dit er nog 475.339. Het AD volgt met een papieren oplage van 349.614 stuks tegenover 370.446 in 3013. De Volkskrant daalde van 232.888 naar 219.303 kranten.

Digitale oplages

De digitale oplages daarentegen groeiden wel. nrc.next steeg naar 15.488 digitale abonnementen tegen een kleine 12.000 een jaar eerder. De Volkskrant telde in het tweede kwartaal 53.347 digitale abonnees tegen ruim 46.000 vorig jaar.

De Telegraaf zag een explosieve groei van z'n digitale abonnementen van 30.000 vorig jaar naar een kleine 88.000 in het tweede kwartaal dit jaar.