Nieuws/Financieel

AF-KLM: winstgroei tot 10 procent per jaar

De nieuwe strategische keuzes van Air France-KLM moeten voor de jaren tot en met 2017 leiden tot een toename van de brutowinst (ebitda) met 8 tot 10 procent per jaar (was 2,77 miljard euro in 2013). De verhouding tussen de nettoschuld en de brutowinst moet tegen die tijd onder de 2,5 zijn gezakt, tegen 4,2 eind vorig jaar.

Dat maakte het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern donderdag bekend. De winstgroei moet onder meer komen van budgetdochter Transavia, die de komende jaren in heel Europa zijn vleugels uitslaat. In 2017 moet de vloot zijn verdubbeld tot 100 vliegtuigen, waarmee jaarlijks 200 miljoen passagiers worden vervoerd.

Daarnaast wordt ook de komende jaren onverminderd stevig ingezet op kostenbesparingen en de sanering van verlieslijdende activiteiten. Concrete doelstellingen daarvoor werden evenwel niet gegeven, zoals bij het dit jaar aflopende bezuinigingsprogramma Transform 2015 wel het geval was.

Transavia

Door de hoge aanloopkosten zal Transavia pas in 2018 operationeel uit de rode cijfers komen. Tegen die tijd levert het naar verwachting al wel een extra bijdrage van 100 miljoen euro aan de brutowinst. Van de onderhoudsdivisie, een andere pijler onder de groeistrategie Perform 2020, wordt een extra bijdrage tussen de 50 en 80 miljoen euro verwacht, afhankelijk van eventuele overnames.

Eerder werd al bekend dat Transavia met name in Frankrijk en elders in Europa fors wordt uitgebreid. De eerste fase van die uitbreiding wordt gefinancierd met de opbrengst van de deze week aangekondigde verkoop van het belang van Air France-KLM in boekingsbedrijf Amadeus, circa 339 miljoen euro.

Door productverbetering, zoals comfortabelere stoelen, moet het netwerk aan verre bestemmingen aantrekkelijker worden gemaakt. Verder zet Air France-KLM in op versterking van bestaande samenwerkingsverbanden met andere luchtvaartmaatschappijen.