Nieuws/Financieel

Air France-KLM kiest voor vlucht naar voren

Na een periode waarin de nadruk lag op bezuinigingen kiest Air France-KLM de komende jaren voor een vlucht naar voren. De beoogde winststijging van jaarlijks 8 tot 10 procent in de komende 3 jaar moet vooral door groei worden bereikt, waarbij overnames niet zijn uitgesloten.

De discipline van de afgelopen jaren wordt niet losgelaten, maar Air France-KLM gaat wel weer meer investeren. In totaal circa 6,4 miljard euro tot 2017, waarvan ruim een derde in de vloot. De vliegkosten moeten ook na 2014 verder omlaag, maar met een bezuinigingsdoel van 1 tot 1,5 procent per jaar ligt het besparingstempo iets lager dan gemiddeld in de afgelopen jaren.

Eventuele versterking van buitenaf lijkt in eerste instantie een optie bij de onderhoudtak, waar overnames expliciet werden genoemd als groeimogelijkheid. Maar ook bij het passagiersvervoer binnen Europa is de consolidatie volgens topman Alexandre de Juniac nog niet voorbij. Air France-KLM, mits financieel gezond, kan daar volgens de topman een rol in spelen.

Europese tak

Transavia krijgt er een Europese tak bij, naast de al bestaande Nederlandse en Franse divisies. Die moet vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk de concurrentie met prijsvechters als Ryanair en easyJet harder maken, niet alleen met lage prijzen (tickets vanaf 29 euro per enkele reis) maar ook met een betere dienstverlening. ,,Wij mikken niet op de absolute bodem van de markt'', aldus De Juniac.

Transavia Europe, met de Nederlander Bram Gräber aan het roer, moet in korte tijd ongeveer zo groot worden als de zustermaatschappijen in Nederland en Frankrijk. In totaal krijgt Transavia zo'n 100 toestellen, min of meer gelijk verdeeld over de drie divisies, zei Gräber. Nu zijn dat er nog circa 50. De toestellen zullen deels gekocht en deels gehuurd worden.

De hoofdlijnen van de nieuwe strategie (Perform 2020) staan vast, maar over de precieze invulling gaat Air France-KLM nog met het eigen personeel in gesprek. ,,Wij hebben vastgesteld waar we over 5 jaar willen staan. Om te bepalen hoe we die doelen kunnen halen, luisteren wij ook naar onze eigen mensen'', zei KLM-directeur Camiel Eurlings. Eventuele gevolgen voor de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden zijn dan ook nog onduidelijk.