Nieuws/Financieel

Topman Ballast Nedam over bouwsector: 'Het gaat niet beter, het gaat iets minder slecht'

De bouwsector blijft onder zware druk staan. Dat zegt de kersverse topman Erik van der Noordaa van Ballast Nedam in een interview met DFT.

De beursgenoteerde bouwbedrijven zijn niet in staat zelfstandig de race naar de bodem te doorbreken. In plaats daarvan dient zich een consolidatiegolf aan, omdat sommige bedrijven het simpelweg niet lang meer volhouden.

Van der Noordaa geeft geen commentaar op de vraag of zijn Ballast Nedam een overnameprooi is. „Maar ik stel vast dat geen van de grote bouwers fatsoenlijk winst maakt. Het is een zeer marginale business. Dat verandert alleen als er meer vraag is dan aanbod. Als er minder partijen zijn, ontstaan er vanzelf gezondere prijzen. Wij vragen niet om exorbitante marges, maar wij willen wel in staat zijn risico’s te overleven. En continuïteit hebben.”

Geschrokken

Van der Noordaa dacht dat hij inmiddels wel alles gezien had in de periode dat hij nog in de scheepsbouw werkte. „Ik ben heel erg geschrokken van mijn kennismaking met de bouw. Ik heb lang gedacht dat het in de scheepsbouw slecht was. Daar zijn ook heel wat bedrijven bankroet gegaan. Maar diegene die over zijn gebleven konden weer redelijk verdienen. Tijdens mijn kennismakingsrondje langs mijn nieuwe collega’s zei iedereen dat het verdienmodel in de bouw niet langer houdbaar is.

Concurrentie moordend

Ondanks dat er maar een handvol bouwbedrijven is dat grote projecten kan maken, is de concurrentie moordend, stelt de op 1 juni aangetreden topman vast. „Er wordt in een verdringingsmarkt op capaciteit geconcurreerd. Je kan wel besluiten om een project in te gaan met een marge die twee keer zo hoog is dan je gewend bent, maar dan win je het niet. Dat is de harde realiteit. En dat is ook meteen het dilemma. Iedereen denkt dat ze een bepaalde kritische massa nodig hebben om hun bedrijf in stand te houden. Daarvoor heb je volume nodig. Maar ik vind zelf dat er iets te veel volume-denken is.”

Somber

 

De kersverse topman is somber gestemd over het perspectief van de sector, ondanks kleine lichtpuntjes zoals op de woningmarkt. „Ik pleeg te zeggen: het gaat niet beter, het gaat iets minder slecht. Neem de woningbouw. Dat trekt weer wat aan, maar de aantallen zijn heel marginaal. Er gebeurt wel wat, maar dat is omdat de bodem is bereikt. Nu gaan we héél langzaam weer omhoog. Maar de grote upswing, zoals we die in het verleden wel hebben gezien, die komt niet meer. Het grote projectontwikkelen, zoals op Vinexlocaties, ga je op die schaal niet meer zien.”

'Te optimistisch over crisis'

De bouw is ook te optimistisch geweest over het verloop van de crisis, meent Van der Noordaa. „Het is een lang en verdrietig verhaal. Ik verwacht niet dat de markt opeens spectaculair gaat verbeteren. Dus het kan niet anders of er zullen dingen gaan gebeuren. De wal keert het schip. Het is de uitdaging voor Ballast Nedam om een plek te vinden in het veranderende speelveld. Dat zal met een andere omvang en andere ambities zijn dan twee jaar geleden.”

Van der Noordaa vindt ook dat de bouwreuzen verkeerde strategische keuzes hebben gemaakt om de crisis het hoofd te bieden. Zo legde Ballast Nedam zich toe op „grote, complexe infrastructurele projecten”, zoals de verbreding van de A15 onder de rook van Rotterdam. De Rijksweg is nog niet eens af, maar Ballast Nedam heeft nu al een verlies van €87 miljoen in de boeken staan.

Combinaties

Van der Noordaa zegt dat er geen bouwreus is die nog in staat is om een dergelijk project in zijn eentje te maken. Combinaties zijn ook in de toekomst nodig om de risico’s te kunnen delen. Toch wil hij niet zeggen dat Ballast Nedam, met circa €1 miljard omzet per jaar, inmiddels te klein is om zijn eigen broek op te houden. „Ik kan niet zeggen dat we te klein zijn. Ik denk dat je wel moet nadenken over je ambities. In welke divisie je mee wil spelen. We zullen terughoudender moeten zijn in de grote infrastructurele projecten. Veel selectiever. En daar wordt het bedrijf kleiner van. Want zoals het nu gaat is het geen houdbaar model.”

Lees zaterdag het hele interview in De Financiële Telegraaf of op DFT Premium.