Nieuws/Financieel

Britse Dixons profiteert van WK voetbal

Het Britse winkelbedrijf Dixons Carphone is het gebroken boekjaar 2014/2015 naar eigen zeggen goed begonnen, geholpen door het WK voetbal en een opleving van het consumentenvertrouwen. De vergelijkbare verkopen bij elektronicaketen Dixons namen in het eerste kwartaal, dat liep tot begin augustus, met 3 procent toe. Dat maakte de onderneming, overigens niet de eigenaar van de Nederlandse Dixons-winkels, dinsdag bekend.

Met name in het Verenigd Koninkrijk en Ierland deed Dixons goede zaken met een omzetgroei van 3 procent. In Noord- en Oost-Europa namen de verkopen in lokale valuta's eveneens met 3 procent toe, maar door nadelige wisselkoerseffecten was omgerekend in Britse ponden spraken van een omzetdaling van 7 procent. Ook de omzetgroei in Griekenland werd fors gedrukt door de sterke koers van het Britse pond ten opzichte van de euro.

De onlangs overgenomen telefonieketen Carphone Warehouse, in Nederland actief onder de naam Phone House, kende een aanzienlijk moeizamere start van het jaar. De vergelijkbare omzet daalde met 6 procent, wisselkoerseffecten niet meegerekend. Omgerekend in ponden lagen de inkomsten zelfs 17 procent lager dan een jaar eerder. Het bedrijf wijt dat met name aan slechte marktomstandigheden in Spanje. Bovendien was het vergelijkbare kwartaal vorig jaar uitzonderlijk sterk.