Nieuws/Financieel
915961305
Financieel

Ouders en kinderen aan de Lego tijdens lockdown

Als je veel tijd hebt vanwege de coronalockdown, kun je ook grote dingen van Lego bouwen.

Als je veel tijd hebt vanwege de coronalockdown, kun je ook grote dingen van Lego bouwen.

Woerden - De lockdown heeft de wereldwijde verkopen van Lego flink opgestuwd. In de eerste zes maanden van het jaar stegen de verkopen van de Deense speelgoedmaker met liefst 14%, volgens het bedrijf omdat gezinnen meer tijd met elkaar doorbrachten.

Als je veel tijd hebt vanwege de coronalockdown, kun je ook grote dingen van Lego bouwen.

Als je veel tijd hebt vanwege de coronalockdown, kun je ook grote dingen van Lego bouwen.

En die opgaande beweging zet in het tweede halfjaar door, aldus topman Niels Christiansen. „Zelfs nu mensen weer naar hun werk en naar school gaan. Dus er zit meer achter dan alleen die twee coronamaanden.” Lego’s webwinkel zag het aantal bezoekers verdubbelen tot honderd miljoen in de eerste zes maanden van het jaar.

Terwijl de verkopen met 14% toenamen, bleef de omzetstijging steken op 7%, tot 15,7 miljard Deense kroon (€2,1 miljard). Het verschil is te verklaren door het feit dat Lego zijn fabrieken in Mexico en China tijdelijk heeft moeten sluiten vanwege corona, en winkeliers dus bestaande voorraden hebben opgemaakt. Ook honderden winkels moesten op enig moment dicht, maar zijn ze bijna allemaal weer open.

De groei bij Lego staat niet op zichzelf. Ook branchegenoot Hasbro zag de omzet van de spelletjesdivisie met 11% toenemen. Verder verklaarde TP Vision, het Taiwanese bedrijf dat tv’s van het merk Philips verkoopt, een deel van de verkoopstijging door te stellen dat ouders tv-toestellen kochten voor de slaapkamer van de kinderen.