Nieuws/Financieel
925450
Financieel

Delhaize voelt zwakke Belgische thuismarkt

Het Belgische supermarktbedrijf Delhaize heeft in het tweede kwartaal de omzet op de Belgische thuismarkt zien dalen, terwijl in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa de verkopen toenamen. Dat bleek uit cijfers die Delhaize donderdag heeft gepubliceerd.

De vergelijkbare omzet in België ging met 1,2 procent omlaag. Delhaize heeft op zijn thuismarkt te kampen met felle concurrentie van prijsvechters als Aldi en Lidl, maar ook de sterke opmars van Albert Heijn in België zorgt voor problemen. In juni kondigde Delhaize aan de komende 3 jaar 2500 banen te gaan schrappen bij de Belgische activiteiten en 14 onrendabele supermarkten te sluiten. In de VS nam de omzet juist met 3,3 procent toe. De totale omzet ging met 3,7 procent omhoog naar 5,27 miljard euro.

Delhaize leed in het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 45 miljoen euro, tegen een winst van 105 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft onder meer te maken met hogere bedrijfskosten en afschrijvingen op bezittingen in Servië.