Nieuws/Financieel
936167
Financieel

Winststijging voor AkzoNobel

AkzoNobel heeft de winst in het tweede kwartaal van 2014 zien stijgen, onder meer als gevolg van kostenbesparingen en hogere verkoopvolumes. De omzet daalde licht door negatieve wisselkoerseffecten. De verfspecialist opende woensdag de boeken over de afgelopen periode.

De omzet van de onderneming kwam uit op 3,71 miljard euro, 4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De dure euro had een negatief effect van 5 procent op de omzet. In alle bedrijfsonderdelen stegen wel de verkopen, waardoor het bedrijfsresultaat met 10 procent toenam tot 353 miljoen euro. Dit ondanks de forse eenmalige baten die het concern in het tweede kwartaal van 2013 bijschreef op de verkoop van onderdelen in de VS. De ebitda kwam uit op 509 miljoen euro, tegen 474 miljoen in euro vorig jaar. Onder de streep bleef netto 205 miljoen euro over, een toename van 11 procent.

AkzoNobel liet weten op koers te liggen om de doelstellingen voor 2015 te realiseren. Het concern houdt rekening met een sterke euro en een ,,aanhoudend fragiel economisch klimaat'' in 2014.

Doel

Voor 2015 heeft AkzoNobel zich ten doel gesteld om de winstgevendheid sterk te verbeteren. Dat betekent onder meer een rendement van 9 procent op verkopen. Dit cijfer steeg in het tweede kwartaal al van 8,3 procent naar 9,5 procent. Dit percentage is inclusief de herstructureringskosten van 45 miljoen euro die in de afgelopen maanden zijn gemaakt. Dat is vergelijkbaar met het bedrag dat in het eerste kwartaal aan kosten zijn gemaakt. In totaal rekent AkzoNobel voor heel 2014 overigens op 250 miljoen euro aan herstructureringslasten.

Volgens topman Ton Büchner illustreren de cijfers de ,,doorlopende focus op organische groei en operationele efficiëntie''. In een toelichting liet Büchner verder weten dat ondanks de zware druk die de dure euro al 4 kwartalen op rij geeft, de winstgevendheid toch is gestegen.

Bij de tak Decorative Paints gingen de volumes met 3 procent omhoog, vooral in Azië en Europa, terwijl de omzet met 9 procent daalde. Die daling kwam vooral door de dure euro en de verkoop van het onderdeel Business Adhesives. Het bedrijfsresultaat bleef gelijk. Bij Performance Coatings gingen de volumes met 1 procent omhoog, maar daalde de omzet met 2 procent. De operationele winst steeg met 9 procent. Specialty Chemicals zag het bedrijfsresultaat met 2 procent stijgen bij 4 procent hogere volumes en betere marktomstandigheden.