Nieuws/Financieel
937123769
Financieel

Zeeuwse rederij Vroon gesaneerd

Breskens - Een drama in Zeeland. Rederij Vroon, één van de grootste bedrijven uit de regio, wordt na jaren van worstelen geherstructureerd. Het bedrijf wordt overgenomen door een grote groep financiers, waaronder alle grote Nederlandse banken. De familie Vroon verliest haar aandelen naar alle waarschijnlijkheid. Het concern gaat in sterk afgeslankte vorm verder.

Piet Vroon (92), die het 130 jaar oude familiebedrijf jarenlang leidde, leed zelf al honderden miljoenen verlies de afgelopen jaren. Van miljardair en één van de rijkste Nederlanders werd hij de afgelopen jaren weer een ’gewone multimiljonair’ en duikelde uit de Quote 500. Zoon Coco Vroon verliet enkele jaren geleden het bedrijf, dat meer dan €1,2 miljard verlies leed de afgelopen 6 jaar, nadat de olieprijs in 2014 duikelde en veel offshore klanten van Vroon minder gebruik maakten van haar diensten, waaronder platformbevoorrading. Het leidde onder meer tot een creatieve maar dure herfinanciering in 2015.

Tegenslag

Vroon kwam de combinatie van de tegenslag op de oliemarkt en hoge rentelasten nooit te boven, al heeft het bedrijf ook andere takken, zoals het vervoer van vee, droge bulk, auto’s, tankers en transportschepen voor gekoelde waren. Ook het afgelopen jaar lukte het niet om voldoende te herstellen, ondanks de aangetrokken markt voor goederenvervoer. De hernieuwde crash van de olieprijs in 2020 hakte er te diep in.

Vroon telt nog zo’n 150 schepen, met een boekwaarde van ruim €800 miljoen. Er werken ruim 2500 mensen. Het hoofdkantoor werd enkele jaren geleden al verhuisd van Breskens naar Breda.

Cfo Rob Schuyt bevestigt aan het FD dat 18 financiers de meerderheid van de aandelen krijgen en dat de familie Vroon een beperkte rol rest. De schuld wordt gesaneerd van bijna €1 miljard naar €350 miljoen.

Correctie: In een eerdere versie van dit artikel, stond dat de rederij ’kopje onder was gegaan’. Dat is niet correct, Vroon is niet failliet. Vroon wordt in twee delen gesplitst, een economisch gezond deel en een deel dat de offshore-schepen bevat die teveel schulden meetorsen om rendabel geexploiteerd te kunnen worden.