Nieuws/Financieel
938850
Financieel

Nederlandse kroeg relatief duur uit met uitzenden Oranje

Mogelijk zullen cafés en kroegen vanavond nog één keer volstromen om Oranje te zien schitteren in de troostfinale tegen Brazilië. Horeca-ondernemers moeten daartoe een vergoeding afdragen. Echter blijkt de Nederlandse horeca relatief ongunstig uit te zijn: in Duitsland, België, Italië en tal van andere landen hoeven de vele kleine kroegen voor het uitzenden van deze WK-wedstrijden geen cent af te dragen.

Op deze manier worden dit WK bij elkaar tienduizenden euro’s opgehaald, die uiteindelijk bij de NOS en de FIFA terechtkomen. „We weten dat er binnen onze achterban wat kritiek is ontstaan op het feit dat er geld afgedragen moet worden”, zegt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland, dat 20.000 horeca-ondernemers vertegenwoordigt. Die kritiek stoelt juist op het verschil met het buitenland. „Of wij het ermee eens zijn, is niet relevant. Het is gewoon een spelregel en daar moeten wij ons dus aan houden.”

En dus moeten een kroeg, café of andere horecagelegenhed over een licentie beschikken om voetbal uit te mogen zenden. Voor een kleine kroeg loopt dat in de honderden euro’s, maar voor het uitzenden van wedstrijden op een groot plein, ben je aanzienlijk meer kwijt. Zend je op een groot plein, voor iets minder dan 1000 mensen één wedstrijd uit, dan moet €1578,27 worden afgedragen. In Duitsland, Italië, België en tal van andere landen hoef je in zo’n situatie helemaal niet te betalen, zolang er geen aanvullende commerciële activiteiten uitgenut worden en er niet meer dan 5000 mensen passen.

Sponsoractiviteiten

En zelfs als je in die landen wél aanvullende sponsoractiviteiten etaleert, door bijvoorbeeld een plein af te huren en daarbij reclameborden op te hangen, dan zijn de vergoedingen nog steeds aanmerkelijk gunstiger. Zo volstaat €732 om het gehele WK te bekijken.

Waarom bestaat dit verschil? In de genoemde andere landen worden de officiële FIFA-regels voor public viewing aangehouden. Die vertellen onder meer dat je geen geld hoeft af te dragen in ruimtes waar niet meer dan 5000 toeschouwers passen en geen aanvullende sponsoractiviteiten worden geëtaleerd. Het gros van de kroegen zendt daar dus ’gratis’ uit.

Uitzonderingen

Maar de FIFA heeft voor een select aantal landen uitzonderingen gemaakt, waaronder ook Nederland. De NOS heeft namelijk van de wereldvoetbalbond de uitzendlicenties overgenomen, en heeft een separaat contract. De omroep mag in ons land geld innen zoals het dat bij andere evenementen doet.

Hoofd juridische zaken Matthijs Linnemann van de NOS begrijpt de verwarring erover. „Ik denk dat we met het oog op volgende evenementen met de FIFA moeten praten om hun algemene voorwaarden aan te passen”, zegt Linnemann. „Die houden in mijn ogen te weinig rekening met de belangen van de grote mediapartners die de licenties van hen over kopen, zoals in Nederland dus de NOS. Auteursrechten moeten beschermd worden. Bovendien wordt onze omroep deels gefinancierd door de STER, via reclame-inkomsten. Als mensen in de kroeg Oranje kijken zien ze die reclames waarschijnlijk niet.”

Hij denkt dat de regels van de FIFA zo soepel zijn, omdat de regels ervan universeel zijn. „Partijen in Duitsland moeten het betalen, maar ook partijen in Maleisië en Malawi. Denk overigens niet dat we er rijk van worden. Het gaat naar verwachting om enkele tienduizenden euro’s, terwijl het uitzenden van het WK de NOS alleen al aan productiekosten tenminste €2,5 miljoen.” Het geld wordt in Nederland opgehaald via beheerorganisatie Videma, die zelf 18,5% aan kosten inhoudt. De rest wordt verdeeld tussen de NOS en de FIFA.

Algemeen directeur Ad Heskes van Videma vind het niet meer dan normaal dat zijn partij door het hele land geld int. „Bovendien is het wel zo dat vele kroegen en cafés binnen dit geaccepteerde systeem gewoon nog altijd een dikke winst maken op een avondje Oranje”, concludeert hij terecht. Branchevereniging KHN stipt dit punt ook aan.