Nieuws/Financieel
955405549
Financieel

Consument hamstert drank bij supermarkt

Wat we niet in de horeca kunnen drinken, halen we bij de supermarkt in elk geval deels in.

Wat we niet in de horeca kunnen drinken, halen we bij de supermarkt in elk geval deels in.

DIEMEN - Bij gebrek aan een terrasje en om toch van het mooie weer te kunnen genieten, zijn consumenten opvallend veel drank gaan inslaan bij de supermarkt. Van gin tot bier en van vermout tot tequila: de supers verkochten er de afgelopen weken steeds meer van, meldt marktonderzoeker Nielsen.

Wat we niet in de horeca kunnen drinken, halen we bij de supermarkt in elk geval deels in.

Wat we niet in de horeca kunnen drinken, halen we bij de supermarkt in elk geval deels in.

De totale supermarktomzet kwam in de week van Hemelvaartsdag uit op €901 miljoen, 14% hoger dan in dezelfde week een jaar geleden. De stijging is de hoogste in vier weken tijd.

Volgens directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect is een vergelijkbare ontwikkeling ook in de rest van Europa te zien.

De sterke vraag naar alcohol zal in Nederland geleidelijk afvlakken als restaurants, cafés en bars weer op 1 juni weer opengaan, voorspelt Nielsen. „We verwachten echter niet dat we op korte termijn weer op een normaal niveau zullen komen”, aldus Vrancken. „Dit is omdat mensen de sociale afstand blijven volgen.”