Nieuws/Financieel

'Boskalis mist slepen Costa Concordia'

Het uiterst lucratieve contract van $30 miljoen voor het vervoeren van het wrak van het cruiseschip Costa Concordia naar een slooplocatie, lijkt zo goed als zeker aan de neus van het Nederlandse bedrijf Boskalis voorbij te gaan.

In Italië werd gisteren bekend gemaakt dat het rampschip, dat in januari 2012 bij het eilandje Giglio op de rotsen liep en waarbij 32 doden vielen, in eigen land uit elkaar wordt gehaald. Boskalis wilde het cruiseschip op unieke wijze afvoeren op het half-afzinkbare zware-ladingschip Dockwise Vanguard en had daarvoor eind vorig jaar al een contract gesloten.

Werkgelegenheid

Volgens de Italiaanse minister van Transport wordt de Costa Concordia op 20 juli aanstaande vlotgetrokken, waarna het door lokale sleepboten naar de haven van Genua wordt gesleept. De minister geeft daarmee gehoor aan de steeds luider wordende roep in Italië om de sloop van het rampschip voor eigen land uit te voeren. Dat zou goed zijn voor de Italiaanse economie en de werkgelegenheid.

In de aanpak van Boskalis zou de Costa Concordia naar buiten Italië worden gebracht, bijvoorbeeld naar gespecialiseerde sloopwerven in Engeland, Frankrijk of Turkije. Om hun eis tot sloop in eigen land kracht bij te zetten, stelden lokale autoriteiten eerder al dat het laden van de Costa Concordia op de Dockwise Vanguard kwalijke gevolgen zou hebben voor het milieu. Duizenden tonnen verontreinigd water met onder andere fecaliën zouden bij die operatie in zee terecht komen.

Vergoed

In een reactie laat Boskalis weten op de hoogte te zijn van de mogelijkheid van het afketsen van het miljoenencontract. „Als ze het schip nu tóch in eigen land willen slopen, dan hebben ze de Vanguard niet nodig. Dan kan de Costa inderdaad met gewone sleepboten worden vervoerd. Contractueel hebben wij echter vastgelegd dat bij een dergelijke annulering onze kosten en gederfde inkomsten worden vergoed”, aldus woordvoerder Martijn Schuttevaer. „Financieel lopen wij dus geen gevaar. Het was alleen een prachtige klus geweest.”

Het Nederlandse bedrijf wilde deze zomer met het werk beginnen omdat de weersomstandigheden dan het best zijn. Het slopen van het schip kost ongeveer €100 miljoen. De berging heeft tot nu toe al €1,1 miljard gekost.