Nieuws/Financieel
966005
Financieel

Endemol in nieuwe tv-reus

Er is een nieuwe tv-reus in aantocht. Fox sluit de handen ineen met Core Media (bekend van American Idol) en Endemol om een grote productiesamenwerking op te zetten, die zijn focus vooral legt op ’scripted content’ en digitale producties.

Scripted content is een groeiende markt in de tv-business. Het gaat hierbij om alle producties waar een duidelijk script in zit, zoals dramaseries, komedies en soaps. Bijvoorbeeld in opkomende landen als India, Israël en Rusland is Endemol hier heel actief in. Het gaat dan dus niet om producties als Big Brother.

„Scripted content wordt steeds belangrijker voor onze bedrijfsvoering en is ook in algemene zin groeiende”, zegt een woordvoerder van Endemol. Inmiddels bepaalt deze vorm van tv-produceren ongeveer 25% van Endemols business.

Door de samenwerking tussen de partijen ontstaat een reus die bij elkaar ongeveer €1,5 miljard omzet. Dit moet helpen in de onderhandelingen met kabelaars, die content van de televisieproducenten willen afnemen. Endemol is in meer dan 30 landen actief en produceert voor meer dan 15000 uitzenduren per jaar.