Nieuws/Financieel
966075
Financieel

Publicis biedt kansen voor beleggers

Recentelijk werd bekend dat de overname van Omnicom door Publicis niet doorgaat. De koers van het Franse Publicis daalde hierdoor hard. Biedt dit kansen?

Fusie

Publicis is één van de grootste marketing/reclamebureaus van Europa. Tot voor kort ging iedereen er vanuit dat het zou gaan fuseren met Omnicom. Dit leek inderdaad voor de hand te liggen. De schaalvoordelen die beide bedrijven zouden realiseren werden op circa $ 500 per jaar geschat. Toch is de fusie ruim een week geleden afgeblazen. Schijnbaar had met name de Chinese overheid bezwaren tegen deze fusie. Aangezien China de snelst groeiende markt voor advertentiebedrijven is, konden beide ondernemingen hier niet om heen. Daarnaast zijn er geruchten dat ook Pepsi en Coca Cola niet blij waren met de fusie. Beide bedrijven hadden 1 van beide colafabrikanten als klant. Bij een fusie zouden beide fabrikanten door 1 kantoor worden bediend. Zowel Coca Cola als Pepsi was hier absoluut niet blij mee. De nieuwe combinatie moest dus een zeer grote klant opgegeven of anders bestond het gevaar dat ze beide klanten kwijt zouden raken.

Uit tal van wetenschappelijke studies weten we echter dat de verwachte / gehoopte synergievoordelen in de praktijk vaak tegenvallen, zeker als je ook nog eens rekening houdt met de overnamepremie. Het niet doorgaan van een overname (want dat zijn de meeste fusies) hoeft daarom in theorie helemaal geen slecht nieuws te zijn.

Verdeling activiteiten

Voordat ik in zal gaan op de vraag of het wellicht verstandig is het aandeel te kopen, zal ik eerst een kort overzicht geven van de activiteiten en uiteraard de cijfers van het bedrijf. Publicis is zoals gezegd één van de grootste reclamebureaus van Europa en vooral erg groot op het gebied van digitale reclame. De marktwaarde van het bedrijf is ruim 12 miljard euro. Ter vergelijking: dat is net zoveel als Randstad als Wolters Kuwer bij elkaar.

 

Hoe verder ?

Analisten hebben na het afketsen hun verwachtingen licht neerwaarts bijgesteld. Zij zijn vooral bang voor het weglopen van belangrijke personeelsleden bij Publicis en uiteraard verlagen ze hun winsttaxaties door hun mislopen van de synergievoordelen. Mede door het afketsten van de deal en de lagere adviezen is in de afgelopen weken het aandeel Publicis (genoteerd aan de CAC40) gedaald van € 68 naar circa € 59. Het feit dat het economisch herstel lijkt te haperen speelt uiteraard ook mee.

Analisten

Van de 25 analisten die het aandeel volgen, hebben 8 het aandeel op houden staan en 17 op kopen. Het gemiddeld koersdoel bedraagt € 69,9 en de huidige koers is € 58,9. Dit verschil van € 11 is het grootste van de afgelopen 10 jaar.  Het aandeel heeft een bèta van 0,8 en is dus defensiever dan de CAC40. In de tabel hieronder vindt u een kort overzicht van een drietal belangrijke historische cijfers, de omzet, de winst en het dividend.

 

Door de jaren heen laat Publicis een mooi, stabiel en degelijk resultaat zien. Maar alleen een goed bedrijf is niet voldoende, je wilt immers ook niet te veel betalen voor een mooi bedrijf. Vandaar dat u in de grafiek hieronder de koers/winstverhouding van Publicis ziet over de afgelopen 20 jaar. Gemiddeld bedroeg deze 17. De huidige forward koers/winstverhouding bedraagt 15.

 

Aandeel met short call

De relatief gunstige waardering, de degelijke cijfers door de tijd heen, de recente koersdaling en het feit dat het verschil tussen de analistenverwachtingen en de huidige koers in de afgelopen 10 jaar nog nooit zo hoog is geweest, zijn voor mij redenen om het aandeel op te nemen.

De huidige onrust heeft er ook voor gezorgd dat de optiepremies relatief hoog zijn. Helaas zijn er wel weinig liquide optieseries op Publicis. De enige call die interessant zou kunnen zijn, is de call december 2014 met een uitoefenprijs van € 60. Voor deze call ontvangen we € 3,15.

Het dividend van € 1,10 gaat begin juni van de koers af. De call loopt dan nog wel even. Als de koers niet al te hard stijgt, is de kans dus groot dat we het dividend ontvangen. Vanwege de call is onze winst gemaximaliseerd bij een koers van € 60. In dat geval verdienen we inclusief dividend 1,10 + (60 – 58,90) + 3,15 = € 5,35. Oftewel een rendement van 9,1 % in 7 maanden. Om dit rendement te behalen, moet het aandeel stijgen van € 58,9 naar € 60,-.

Ons breakeven punt is 58,9 – 1,1 – 3,15 = 54,65. Hieronder lijden wij uiteraard verlies. Blijft de koers gelijk, dan verdienen we de optiepremie en het dividend.

Al met al een wat mij betreft mooie constructie.

drs Richard de Jong RBA is directeur vermogensbeheer bij Van Lieshout & Partners N.V. Meer informatie kunt u vinden op www.lieshout-partners.nl. Privé heeft hij geen positie in Publicis. Voor zijn cliënten kan hij een positie in Publicis hebben. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.