Nieuws/Financieel
966156
Financieel

Uien binnen dagen 20% duurder

Lodewijk van der Kroft doet deze week dagelijks verslag van een beleggersdelegatie naar India. De fondsbeheerder van Comgest Benelux voorziet pittige inflatiecijfers. Neem de cruciale uienprijs.

In de Hindustan Times lees ik vandaag dat de prijs van uien de afgelopen dagen met meer dan 20% is gestegen. Dat is slecht nieuws voor een gemiddeld Indiaas gezin, aangezien uien een belangrijk onderdeel zijn van de dagelijkse maaltijden. En een lastige start voor de nieuwe regering van Modi die de komende jaren met een absolute meerderheid het land zal regeren.

De officiële inflatie bedraagt op dit moment 7% en is daarmee vrij hoog in verhouding tot de economische groei van India. De zorgen hierover onder Indiase families wordt gezien als de belangrijkste verklaring voor het lage consumentenvertrouwen.

De persistent hoge inflatie is mede het gevolg van de zeer matige infrastructuur van India. Op weg naar onze afspraken vandaag zagen we geregeld koeien over de weg lopen. Maar in New Delhi en Mumbai is tenminste nog sprake van een verharde wegen en dat is buiten de grote verstedelijkte gebieden een uitzondering. Vandaag zijn we op bezoek geweest bij Motherson Sumi een bedrijf dat als toeleverancier fungeert voor nagenoeg alle Aziatische en Europese automerken. Later die dag zijn we op bezoek geweest bij een van hun lokale klanten Maruti Suzuki, een bedrijf dat duidelijk last heeft gehad van de daling in het consumentenvertrouwen.

Vaker thuis eten

Een ander bedrijf, de licentiehouder van Pepsi alsmede franchisehouder van een aantal fastfoodketens (Pizzahut, Costa Coffee, etc.) geeft ook aan dat de omzet- en winstgroei het afgelopen jaar wat lager uitviel doordat Indiase families minder vaak buitenshuis aten. De portefeuille van deze private onderneming bevat een groot aantal merken die aansluiten bij de aspiraties van een groeiende middenklasse.

Met onze gesprekspartner bespreken we de Indiase infrastructuur in een wat bredere context. De belastingwetgeving in de verschillende deelstaten maakt het bijvoorbeeld noodzakelijk om vanuit 43 fabrieken cola te produceren en te distribueren. 'India mag dan wel één land zijn, distributie over de grenzen van een deelstaat is een bureaucratische nachtmerrie', zo wordt ons verteld. Inefficiëntie in de Indiase economie is de belangrijkste factor achter de hoge inflatie.

De directeur geeft verder aan dat 'de agrarische sector en de retailsector bijzonder sterk zijn gefragmenteerd. Als een boer overlijdt, wordt zijn grond en veestapel verdeeld onder zijn zoons. En die doen weer hetzelfde'. Buitenlandse concurrentie in landbouwproducten is er ook nauwelijks aanwezig omdat wetgeving bepaalt dat in de voedselbereiding met lokaal verbouwde producten moet worden gewerkt.

Mom & pop

De retailsector kenmerkt zich door "mom & pop" winkels, familiebedrijfjes die nooit de slag maken naar het middenbedrijf; supermarkten zijn er niet. En echte "shopping malls", waar veel van de merken die zich richten op de middenklasse, willen zitten, zijn er nauwelijks waardoor de huren hier op gewilde locaties hoger zijn dan in New York.

De rentabiliteit van dergelijke winkels is vervolgens vrij laag doordat producten verkocht worden tegen de helft van de prijs die buiten India kan worden gevraagd’.

De afspraak met de hierboven genoemde ondernemer vond plaats in The Oberoi Gurgaon hotel. Een enorm vijfsterren hotel dat eigendom is van een politicus, Prakash Singh Badal, het hoofd van de deelstaat Punjab. De financiering van het project werd verzorgd door een tweetal lokale staatsbanken die leningen verstrekten aan het onroerend goed bedrijf van Singh Badal en zijn zoon (tevens adjunct-hoofd van de staat) Sukhbir Singh Badal.

In het vliegtuig naar Mumbai bedenk ik mij dat de infrastructuur in India misschien wel slecht is, maar dat politici hun weg wel weten te vinden om zich gedurende hun politieke termijn te verrijken. Het zou mooi zijn als de kinderen die buiten op straat bedelen het onder president Modi ook wat beter gaan krijgen.