Nieuws/Financieel
966205
Financieel

Beter Bed ontwaakt uit crisis

Ondanks een nieuwe winst- en omzetdaling ziet Beter Bed voorzichtige tekenen van herstel op de Spaanse en Nederlandse markten. Dat blijkt uit het tussentijds handelsbericht dat de bedden- en matrassenverkoper vrijdag naar buiten bracht.

De cijfers van Beter Bed wijzen nog nauwelijks op een opleving. De omzet over het eerste kwartaal daalde met bijna 6 procent tot 92,7 miljoen euro, terwijl de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met ruim 4 procent kromp. De operationele winst (ebit) ging met meer dan 20 procent omlaag tot 6,4 miljoen euro. Over heel 2013 daalde de omzet van het bedrijf overigens nog met 10 procent.

In Nederland ging de totale omzet in de eerste drie maanden van het jaar met ruim 13 procent omlaag. Volgens Beter Bed is dat het gevolg van het lage aantal orders in december en januari.

Trendbreuk

Desondanks is nu in Nederland ,,een voorzichtig positieve trendbreuk'' te zien, vooral in de ontwikkeling van de orders en in de vergelijkbare groei. In Spanje is deze trend al vanaf februari merkbaar en is er sprake van ,,een duidelijk omzet- en resultaatherstel''. In maart van dit jaar zei Beter Bed nog niet eerder dan eind 2014 of begin 2015 een opleving te verwachten. In Duitsland blijven de marktomstandigheden overigens lastig, omdat consumenten daar nog steeds weinig geld uitgeven aan hun slaapwensen, zo meldde het bedrijf.

In de eerste maanden van dit jaar wist Beter Bed de kosten met 2,5 procent terug te brengen, voornamelijk door het sluiten van winkels. Per winkel gingen de kosten wel omhoog, omdat de marketing werd opgevoerd. Er werden 21 winkels gesloten en 10 geopend. Het totale aantal winkels is nu ruim 4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf kondigde in januari aan de ketens Slaapgenoten en Matrassen Concord te sluiten. In totaal gaat het daarbij om circa 40 filialen. De sluitingen zullen in het tweede of derde kwartaal worden afgerond, zo liet topman Ton Anbeek vrijdag weten. ,,Wij proberen natuurlijk ook winkels te openen'', voegde hij daaraan toe.

Beter Bed wil de komende tijd de formules in alle landen ,,aanscherpen, zowel promotioneel als op het gebied van positionering''. De keten legt daarbij de nadruk op groei van onder meer het aantal bezoekers en het bedrag dat ze uitgeven. Het effect van de maatregelen hoopt Beter Bed in de tweede helft van het jaar te zien in de omzet. Dat betekent dat de omzet naar verwachting zal stijgen ten opzichte van vorig jaar, zo lichtte Anbeek toe. Ook is het volgens de topman ,,niet onaannemelijk'' dat er een positief effect zal zijn op de winst.