975869
Financieel

Meer omzet en winst voor modeketen H&M

Het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz (H&M) is het jaar goed begonnen. De omzet (exclusief btw) nam in het eerste kwartaal, dat liep van december tot en met februari, met 13 procent toe tot ruim 32 miljard kroon (3,6 miljard euro). Dat maakte de onderneming donderdag bekend.

Volgens topman Karl-Johan Persson heeft H&M de verkopen weten op te voeren ondanks nog altijd lastige economische omstandigheden in veel belangrijke markten. De winkelketen behaalde een nettowinst van omgerekend bijna 300 miljoen euro, een kleine 8 procent meer dan een jaar eerder.

In Nederland bleef de groei achter bij die in andere, voor H&M belangrijke Europese landen. De 130 Nederlandse vestigingen behaalden 2 procent meer omzet dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. In bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk zag H&M de verkopen met respectievelijk 7 en 11 procent toenemen, en in Italië zelfs met 28 procent.

Dit jaar opent H&M filialen in drie nieuwe landen: Australië, de Filipijnen en India. In 2015 komen daar Peru en Zuid-Afrika bij. Verder begint het bedrijf in 2014 nieuwe webwinkels in Spanje, Italië en China. De luxe winkelformule & Other Stories breidt uit met eerste vestigingen in Nederland, België en de Verenigde Staten.