984419
Financieel

PepsiCo gaat landroof uitbannen

Na Coca-Cola bindt ook PepsiCo de strijd aan met landroof. Het bedrijf zegt dat het ervoor gaat zorgen dat er geen mensen worden verdreven van hun land om daar grondstoffen voor producten van PepsiCo op te verbouwen. Dat lieten de voedingsgigant en hulporganisatie Oxfam Novib dinsdag weten.

De multinational, die merken als Pepsi, Doritos en Lays voert, zal voortaan de bevolking van een gebied raadplegen, voordat er wordt gestart met een project op hun grond. Ook zal PepsiCo zijn bottelaars en leveranciers verplichten geen mensen te verjagen van hun grond.

Verder zal PepsiCo de namen van de grootste leveranciers op het gebied van suikerriet, palmolie en soja publiceren en bekendmaken in welke landen de meeste grondstoffen worden ingekocht voor het eten en drinken dat het bedrijf maakt. PepsiCo gaat ook onderzoeken welke effecten de activiteiten van het bedrijf hebben in met name ontwikkelingslanden. Het concern zal de autoriteiten in het land bewegen om de lokale bevolking meer te beschermen tegen landroof.

Oxfam Novib zette met een campagne de grootste voedselbedrijven ter wereld onder druk om landroof uit te bannen. Coca-Cola en Associated British Foods gaven daar onlangs al gehoor aan.

De hulporganisatie is blij dat ook PepsiCo actie onderneemt „We gaan nauwlettend volgen hoe de toezeggingen van PepsiCo in praktijk worden gebracht. En wij blijven ons inzetten voor goede oplossingen voor de gemeenschappen in bijvoorbeeld Brazilië en Cambodja, die nog steeds vechten voor toegang tot hun land”, reageerde Farah Karimi, de directeur van Oxfam Novib.