Nieuws/Financieel

ING spreekt klant aan op betalingsachterstand

ING wil dit jaar flink meer klanten met een hypotheek gaan benaderen om te voorkomen dat zij te maken krijgen met een betalingsachterstand. Op basis van een risico-inschatting zal de bank met bijna 40.000 klanten telefonisch of via de mail contact opnemen. Vorig jaar werden nog 27.500 klanten benaderd, maakte ING zaterdag bekend.

Als gevolg van de toegenomen werkloosheid en aanhoudende economische malaise heeft de bank de laatste tijd meer te maken met betalingsproblemen in de hypotheekportefeuille. Eind vorig jaar was bij 1,9 procent van de circa 600.000 hypotheken sprake van een betalingsachterstand. In 2011 was dat nog 1 procent. Bij 1,2 procent van de hypotheken betreft de achterstand inmiddels meer dan 90 dagen.

Van klanten die preventief worden benaderd is niet zeker dat zij in de problemen komen, maar zij voldoen wel aan een bepaald risicoprofiel, aldus Dennis Noordervliet, directeur marketing hypotheken bij ING.

Adviesgesprek

,,Een op de vier klanten wenst op basis van het contact een adviesgesprek'', zegt hij. Bij zo'n gesprek kunnen dan verschillende oplossingen worden besproken, bijvoorbeeld een tussentijdse rentemiddeling om de maandlasten omlaag te brengen of een rentepauze waarbij de rente tijdelijk niet wordt betaald.

Om klanten preventief nog beter van dienst te zijn, lanceert ING dit jaar bovendien drie nieuwe initiatieven: Budget Bootcamp, Uw Hypotheekcoach en Uw Cashmanager. Hierbij kunnen klanten onder meer op basis van een aantal gesprekken leren hun eigen financiën beter onder controle te krijgen.

Afgelopen jaar belden ruim 12.500 ING-klanten zelf de Hypotheek Hulplijn van ING omdat zij zich zorgen maakten over de eigen financiële situatie. Maar niet iedereen klopt uit zichzelf bij de bank aan. Door zelf contact te zoeken met klanten kan ING bij meer gevallen op tijd aan de bel trekken.