Nieuws/Financieel
9900055
Financieel

Concurrenten uit China zitten merkwaarde Amazon en Apple op de hielen

AMSTERDAM Chinese grootbedrijven hebben de achtervolging ingezet op de merkwaarde van online retalreus Amazon en smartphone-maker Apple. Dat komt maandag naar voren uit het jaarlijkse rapport van Kantar Brandz met de 100 beste bedrijven van dit jaar in merkwaarde.

Bij het samenstellen van de ranglijst zijn meerdere factoren van belang. Naast de financiële waarde van een bedrijf speelt het vermogen van het merk om zowel de kwaliteit als de verkopen te laten toenemen een grote rol.

Bovenaan in de lijst met waardevolle merken wereldwijd staat Amazon. Aan het bedrijf van oprichter en rijkste mens wereldwijd Jeff Bezos hangt een prijskaartje van naar schatting $684 miljard.

Enige afstand

Apple valt eveneens zeer goed in de smaak. De merkwaarde van de fabrikant van onder meer iPhones en het bedrijf met vooralsnog de hoogste beurswaarde ter wereld zou $612 miljard bedragen.

Google, het dochterbedrijf van Alphabet, volgt op enige afstand van beide techreuzen. Op de zoekmachinegigant is een merkwaarde van $458 miljard geplakt.

Na de Amerikaanse dominantie komen Chinese techreuzen steeds meer naar voren in de ranglijst van waardevolle merken. Zo heeft technologiegigant Tencent de vijfde plaats in handen gekregen. Ook Alibaba, de internetreus van oprichter Jack Ma is bezig met een flinke opmars.

De snelste groeier in merkwaarde is de fabrikant van elektrische wagens Tesla. Het autoconcern van de excentrieke topman Jeff Bezos zou goed zijn voor $42,6 miljard, een toename met meer dan 50%.

Bij de Europese bedrijven neemt het luxe conglomeraat LVMH de hoogste positie in. Het bedrijf van de op een na rijkste mens Bernard Arnault is op plek 21 te vinden.

De totale waarde van de 100 meest waarde volle merken bedraagt naar schatting $7,1 biljoen. Nederlandse bedrijven zijn niet opgenomen in deze lijst.