Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Partnercontent
Gesponsord

Visie op goed leiderschap door Stefan Wijnen

Stefan Wijnen (40) Unitmanager bij de HEMA en een van de drie finalisten: ‘Een goede leider is in mijn ogen iemand die een stip op de horizon zet en vervolgens zijn team alle vrijheid geeft om daar te komen.’

‘De manier waarop we leiderschap invullen is aan het veranderen. De traditionele baas, die zijn autoriteit ontleende aan zijn positie, verdwijnt en maakt plaats voor dienende leiders. Hij of zij moet in staat zijn het team alle ruimte te geven, maar hij is wel degene die het doel in de gaten houdt. In theorie klinkt dat tamelijk eenvoudig, maar in de praktijk komen er zoveel invloeden van buiten op je af, dat het best lastig is om koers te houden.

Ik hoorde ooit dat een gemiddeld vliegtuig dat op weg is van A naar B maximaal 2 procent van de tijd de vooraf uitgezette koers houdt. De rest van de tijd wijkt hij daar meer of minder vanaf, bijvoorbeeld door weersomstandigheden, waarop de piloot dat weer moet corrigeren. Dat vind ik een mooie metafoor voor hoe ik het leiderschap zie. Voor je vertrekt formuleer je een eindbestemming en onderweg stel je steeds je koers bij. De weg van A naar B kan ook via C lopen. Dat is geen probleem, zolang je uiteindelijk maar op je eindbestemming uitkomt.’

Stefan Wijnen

Stefan Wijnen

Diverse visies

‘Mijn eigen team is erg divers en bestaat uit mensen met verschillende karakters, leeftijden en achtergronden. Dat is goed, omdat daarmee diverse visies vertegenwoordigd worden. Aan mij als leider stelt dat als extra uitdaging dat ik iedereen anders moet benaderen.’

Dialoog belangrijkste hulpmiddel

‘Leiderschap wordt veeleisender omdat je niet meer kunt terugvallen op een vaste set tools. De omgeving waarin het team functioneert kan snel veranderen, en daarmee de eisen die aan het team worden gesteld.

Het belangrijkste hulpmiddel dat mij houvast biedt is de dialoog. Daarmee zorg je dat je weet wat er speelt en hoe je kunt reageren. De gemeenschappelijke waarden komen er mee naar boven. De kunst is om alle meningen aan te horen, ook degene die je niet graag hoort, en daarna sturing te geven aan het resultaat van de dialoog.’

Minder fysiek, meer virtueel

‘Daarnaast moeten de leiders van nu mensen meer ‘virtueel’ aansturen in plaats van fysiek, kunnen omgaan met verschillende teamsamenstellingen en grote informatiestromen kunnen managen. Een leider moet vertrouwen kunnen geven, inspireren, conflicten in de diverse teams kunnen hanteren, in staat zijn om heldere doelen te stellen en mensen kunnen coachen.

Niemand heeft alle wijsheid in pacht, ook de leider niet. Er is zoveel informatie beschikbaar, en de omloopsnelheid is zo hoog, dat voor een individu onmogelijk is álles bij te houden.’

Mijn voorbeeld

‘Als ik voorbeelden zou moeten noemen van leiders die ik bewonder, dan zou daar in elk geval Tony Hsieh van Zappos bij zitten. Net als voor de Hema is voor Zappos de klant erg belangrijk. Ik bewonder de manier waarop Hsieh die klantfocus tot core competence heeft gemaakt. Hij geeft zijn medewerkers alle vrijheid om zo lang als ze dat nodig vinden gesprekken te voeren, als het eindresultaat maar een tevreden klant is.

In mijn eigen retailbranche zijn heel veel veranderingen tegelijk bezig. Daarom bewonder ik onze eigen CEO Tjeerd Jegen om zijn heldere visie. Wat er ook gebeurt: hij houdt er te allen tijde aan vast. Dat klinkt logisch, in theorie, maar in de praktijk is dat helemaal niet gemakkelijk.’

In de achteruitkijkspiegel kijken

‘Ik ben een innovator en inspirator. Ik houd van vernieuwing en verandering en ben goed in het enthousiasmeren en inspireren van mijn mensen. Mijn grote valkuil is dat ik weleens te snel ga en daardoor mensen kwijtraak. Ik moet dus wat vaker in de achteruitkijkspiegel kijken om te zien of iedereen nog in de bus zit. Anders kom ik helemaal alleen op mijn bestemming aan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.’

Lees hier meer over de Young Captain Award