Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Partnercontent
Gesponsord

‘Innovatie kan alleen via samenwerking’

Door Linda Huijsmans

1 / 2

LeasePlan Groep lanceert haar nieuwe strategie wereldwijd onder de titel: What’s next? Dat vraagteken is belangrijk, stelt Erik Henstra, Managing Director van LeasePlan Nederland en kersvers bestuurslid van de Stichting Young Captain. Er zullen dingen veranderen, maar wat? En hoe? Een ding is zeker: die onzekerheid vraagt om een ander soort leiderschap.

1 / 2

Niet langs de zijlijn

‘De auto-industrie heeft met veel veranderingen te maken, maar het gaat niet sneller dan in andere branches. Wel is het zo dat deze sector, en zeker de leasemarkt, in het verleden niet erg geneigd was tot innovatie. Lange tijd was daar ook geen noodzaak voor. De klantvraag was groot en die bleef gelijk. Maar nu komen er veel externe veranderingen op ons af: elektrisch rijden, zelfsturende auto’s, autodelen, ridesharing. Aan de zijlijn blijven staan is geen optie. We gaan deze verandering mede vormgeven.’

Erik Henstra

Erik Henstra

Nieuwe initiatieven

‘Het is niet zo dat álles anders moet. Voor grote zakelijke klanten zullen we aanzienlijke wagenparken blijven beheren. Maar daarnaast gaan we nieuwe initiatieven ontplooien. Hoe we dat gaan we doen is een vraag die we stap voor stap moeten beantwoorden. Zo zijn we een van de oprichtingspartners van EV 100 dat is opgericht om de zakelijke markt sneller de elektrische auto in te krijgen.

We kunnen en willen het niet alleen. We betrekken onze klanten erbij, houden interessante startups in de gaten en praten met gevestigde bedrijven in andere branches en met overheden.’

Corporate Startup

‘Nu we voor nieuwe uitdagingen komen te staan, zoeken we ook andere mensen. LeasePlan Nederland is een groot bedrijf, maar we willen ons tegelijkertijd die startup- mentaliteit eigen maken. We willen een corporate startup zijn. Dat betekent dat dat we ondernemers nodig hebben, mensen die risico’s durven te nemen, flexibel en nieuwsgierig zijn en veerkracht hebben. Want nieuwe initiatieven kunnen ook mislukken. Daar moet je tegen kunnen.’

Teamrollen

‘Ik heb gemerkt dat je voor de beste resultaten divers samengestelde teams nodig hebt. Daarom heb ik me verdiept in teamrollen en hoe verschillende persoonlijkheden elkaar in teams kunnen aanvullen. Natuurlijk, je hebt de entrepeneur nodig, die snel enthousiast is en meteen aan de slag wil. Daarnaast heb je mensen nodig die eerst alles goed willen onderzoeken en als dat nodig is op de rem gaan staan. Die twee zullen zich aan elkaar ergeren, maar ze hebben elkaar ook nodig. Ze zijn complementair aan elkaar en dat levert een beter resultaat op.’

De kunst van het nee zeggen

‘Er gebeuren zoveel woest interessante dingen. Ik zou de hele dag kunnen praten met mensen met goede ideeën. Dat kan dus niet. Daarom oefen ik me in de kunst van het nee zeggen. Om focus aan te brengen hebben we drie aandachtsgebieden geformuleerd: ridesharing, carsharing en elektrisch rijden. Daarnaast vormt digitale dienstverlening de schakel die alles met elkaar verbindt. Daar steken we onze energie in.’

Strijders

‘Jonge mensen realiseren zich heel goed dat complexe problemen niet door één bedrijf zijn op te lossen. Zij vinden samenwerking volstrekt vanzelfsprekend. Ze zijn coöperatiever, meer geneigd om uit hun comfortzone te stappen. Dit stralen de kandidaten van Young Captain ook uit. Wie een leider in de automotive-sector wil worden, moet een paar dingen meenemen: engelengeduld, strategisch inzicht en de mentaliteit van een strijder. In de autobranche speelt een aantal zwaargewichten een belangrijke rol. We hebben onverschrokken en creatieve mensen nodig die daartussen naar nieuwe wegen durven te zoeken.’

Lees hier meer over de Young Captain Award