Nieuws/Financieel
995965990
Financieel

Marketingman Martin Sorrell zet groei door

Nederlands MediaMonks groeit via Indiaas reclamebedrijf

Reclameman Martin Sorrell met S4 Capital op overname pad, zijn MediaMonks koopt WhiteBalance in India.

Reclameman Martin Sorrell met S4 Capital op overname pad, zijn MediaMonks koopt WhiteBalance in India.

En weer breidt het Nederlandse MediaMonks uit. Het digitale reclame- en marketingbureau, overgenomen door de Britse reclameman Martin Sorrell, voegt zijn activiteiten samen met WhiteBalance uit India.

Reclameman Martin Sorrell met S4 Capital op overname pad, zijn MediaMonks koopt WhiteBalance in India.

Reclameman Martin Sorrell met S4 Capital op overname pad, zijn MediaMonks koopt WhiteBalance in India.

Dat melden de twee bedrijven woensdagmiddag. WhiteBread werkt onder andere voor Honda en Netflix. Bedragen zijn bij het samengaan niet bekendgemaakt.

MediaMonks, geleid door de Nederlander Victor Knaap, denkt in India binnen zes maanden zijn personeelsbestand te kunnen verdubbelen dankzij de vraag naar digitale campagnes, vooral via apps.

Het Hilversumse bedrijf kwam vorig jaar voor €300 miljoen in handen van Sorrell (74), de reclame-tycoon uit Groot-Brittannië die na klachten noodgedwongen vertrok bij zijn eigen wereldwijd actieve reclamebureau WPP. Hij blijft een grote aandeelhouder in het concern dat multinationals mondiaal begeleidt bij marketingcampagnes.

Fusiereeks

Begin oktober liet Sorrell zijn MediaMonks al fuseren met het Amerikaanse digitale marketingbedrijf Firewood. Daarvoor kocht de Brit de bureaus Caramel Pictures en Biztech op.

In augustus dit jaar nam Sorrell al het Amsterdamse influencer-agentschap IMA over via Mediamonks, dat gebruikt bekenden op social media met een grote aanhang voor gerichte marketing van producten.

Zijn conglomeraat S4 Capital, waarin MediaMonks als springplank voor de digitale markt geldt, telt nu bijna tweeduizend werknemers en heeft dankzij de overnames een geschatte marktwaarde van €1 miljard in reclame en marketing.

Groei in India

MediaMonks opende dit jaar een eerste kantoor in India. Vijftig medewerkers van het bureau WhiteBalance gaan nu samen met dit personeel van MediaMonks, dat als bedrijf onder S4 Capital inmiddels tien kantoren telt, waaronder in Amsterdam en Hilversum.

WPP verloor klanten aan Sorrell. Ook andere partijen wapenen zich tegen de agressief uitbreidende Britse reclamegoeroe. Het Franse Firmalac kocht voor, volgens de Financial Times, £500 miljoen een meerderheid in digitale marketeer Jellyfisch. Dat voegt Firmalac in de Britse markt weer samen met dataverwerker Tradelab.

De oude rivaliteit tussen WPP en Sorrell is volgens de Financial Times zeker niet voorbij. Sir Martin Sorrell zou tijdens de Web Summit in Portugal een voormalige bestuurder van WPP in het gezicht geslagen hebben, aldus advocaten van het reclamebureau. Sorrell ontkende dat stellig.

Op de vraag of er fysiek contact was geweest, antwoordde Sorrell: „I didn’t slap him as you suggested.”