Nieuws/Financieel
996683
Financieel

Wärtsila krijgt miljoenencontract Van Oord

Het Finse Wärstilä gaat baggerbedrijf Van Oord wereldwijd bedienen met onderhouds- en reparatiewerkzaamheden voor alle Wärtsilä, Stork-Wärtsilä, Deutz en Bolnes motoren die dienst doen in de Van Oord vloot.

Met het contract rekent Van Oord af met het inkopen van onderhoud bij verschillende marktpartijen en Van Oord is niet de enige. „We merken dat de klant steeds vaker kiest voor één partij”, zegt Peter Bos, general manager sales bij Wärtsilä.

 „De afgelopen jaren is Wärtsilä verschillende van deze overeenkomsten aangegaan, waarbij samen met de scheepseigenaar een overeenkomst wordt opgesteld die helemaal is afgestemd op de afzonderlijke schepen”, aldus Bos.

Juist voor bedrijven in de bagger- en offshore-industrie, waar stilstand zeer veel omzet- en winstderving betekent vanwege kapitaalintensieve installaties, kiezen bedrijven vaker voor een contract met de originele fabrikant van de motoren.

'Minder risico'

Vooral grote ondernemingen waar stilstand veel omzet- en winstderving betekent, zoals in de bagger- en offshore-industrie, kiezen bedrijven vaker voor één contract met de originele fabrikant van de motoren.

„Bedrijven willen minder risico lopen. De orginele motorfabrikant heeft kennis van het systeem en de installaties en weet wat de laatste technische ontwikkelingen zijn. Bovendien garandeert de originele fabrikant originele onderdelen.” 

Het contract, dat een looptijd heeft van drie jaar en waarmee tussen de €30 en €40 miljoen is gemoeid, moet er voor zorgen dat de totale onderhouds-, brandstof- en managementskosten van Van Oord ’efficienter worden beheerst’.

„Het is onze doelstelling om de technische prestaties van de motoren te verbeteren en de onderhoudsplanning te optimaliseren. Dit zal onder meer zorgen voor een lager energieverbruik en minder uitstoot van CO2”, legt Jaap de Jong, Director Ship Management bij Van Oord, uit. Daarnaast moet het langdurig contract de kosten omlaag brengen.

Goedkoper

Bos: „Als wordt gekeken naar de totale kosten is dit goedkoper, zeker als je bedenkt dat snel kan worden ingegrepen op het moment dat het fout gaat.” Want van Wärtsilä zit iemand op het kantoor bij Van Oord. Vroeger kon de vloot zelf bepalen in welk land zaken werden gedaan, nu gebeurt dat vanaf het hoofdkantoor. „Zodra het mis gaat, kan er worden ingegrepen. Daarnaast is het zo dat, omdat al het onderhoud op het hoofdkantoor samenkomt, er kan worden geleerd van wat er op de gehele vloot gebeurt. Zo hoeft niet elke keer het wiel opnieuw worden uitgevonden.”